Voldtægt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg fik lidt for meget at drikke nytår, og kan ikke rigtig huske noget fra efter kl. 00:00. Men jeg vågnede op dagen efter på sofaen uden noget tøj på, alt mit tøj lå spredt rundt i stuen. Ham som jeg tror der måske har voldtaget mig lå et stykke væk fra mig da jeg vågnede. Og først tænke jeg ikke over det, men senere på dagen rejste jeg mig op fra min seng og så løb der bare en masse blod ned af mine ben, og selvfølgelig google jeg hvad det kunne være? Og det stod på google at det kunne ske efter samleje, skal lige siges at jeg ikke har haft sex endnu, eller "måske" har jeg. Men kender ham ikke og ved ikke engang hans navn. Hvad skal jeg gøre?? Da jeg ikke helt kan huske noget ved jeg ikke om vi rent faktisk har gjordt

Svar:
Kære du,
Tak for dit brev! Det lyder til at være en meget forvirrende situation du står i. Om du er blevet voldtaget eller ej er svært at sige, når du ikke kan huske noget. Og derfor kan jeg også godt forstå, at du har svært ved at finde ud af hvad du skal gøre.
Eftersom du vågnede nøgen op, dit tøj lå spredt ud over det hele, og du blødte fra skeden, tænker jeg, at der er en vis sandsynlighed for, at du er blevet voldtaget. Når man, som du, er i tvivl om man er blevet voldtaget, er det en rigtig god idé at blive undersøgt af en læge. I dagene efter vil lægen formentlig kunne finde spor i skeden, i form af bl.a. rifter og sædrester, som kan være tegn på, at en voldtægt har fundet sted. Men nu hvor der allerede er gået et stykke tid siden det skete, er det ikke sikkert, at lægen vil kunne finde den slags spor. Dog synes jeg stadig, at det kan være en god idé, at du taler med din læge, for at få fortalt nogen om oplevelsen. Lægen vil formentlig også kunne hjælpe dig til at finde ud af hvad mere du kan gøre.
I det hele taget synes jeg, at det vil være en god idé, at du taler med nogen om det, der måske er sket. Hvis du har et godt forhold til din mor vil det være en god idé at snakke med hende om det. Hvis ikke du har så meget lyst til at tale med din mor, har du måske en tæt veninde du kan tale med. Når man har haft en oplevelse som din, hvor du ikke er helt sikker på hvad der er sket, er det rigtig godt at tale med nogen om det. For det vil formentlig gøre det nemmere at bearbejde og forholde sig til.
Det kan være enormt ubehageligt, ikke at vide hvad der er sket med en. Derfor tænker jeg også, at hvis du har mod på det, vil det måske være en idé at prøve at tale med den fyr, som måske har voldtaget dig. Du skriver, at du ikke kender ham og ikke engang ved hvad han hedder, og så kan det selvfølgelig blive lidt svært. Men jeg tænker, at der må være nogen, som var med til festen, som kender ham, og som kan fortælle dig hvem det er. Hvis du har mod på at tale med ham, kan det måske give dig noget afklaring for, hvad der skete nytårsaften. Hvis du finder ham og hvis du tager kontakt til ham, vil det måske være en idé, at starte stille og roligt ud med at spørge ham, hvad der skete nytårsaften, fordi din hukommelse er lidt hullet. Mere behøver du ikke sige til ham i første omgang. Så kan du afvente hvad han svarer, og så tage den derfra. Hvis du vælger at tage kontakt til ham (forudsat at du finder ham) synes jeg, at du skal gøre det med en god veninde ved din side, så du har en at støtte dig til. For det er ikke sikkert, at det bliver en særlig behagelig samtale.
Det er vigtigt at huske, at voldtægt er dybt forkert og ganske ulovligt. Så hvis du finder ud af, at du er blevet udsat for en voldtægt, er det vigtigt, at du melder det til politiet.
Jeg håber for dig, at du får afklaring på dit spørgsmål og ønsker dig alt det bedste!
Varme hilsner,
Stine