Voldelig sex
brevkassespørgsmål af
Elias
20 år
Er det normalt at tænde på at voldtage sin kæreste? Hun er også selv til hård sex men jeg tror nogle gange jeg overskrider hendes grænser og er lidt for vild i sengen, det har hun i hvert fald selv sagt. Men jeg føler jeg er nødt til at være mega hård og nærmest brutal og ondskabsfuld før jeg kan komme. Jeg føler ikke det er normalt at have det sådan.. er det det?

Svar:
Hej Elias
Det kan være rigtigt svært at fortælle om, at man synes eller gør noget, som man ikke føler er normalt. Derfor synes jeg, at det er virkeligt modigt af dig at skrive herind i brevkassen om dine tanker.
Du skriver, at du tænder på at voldtage din kæreste og at være brutal og ondskabsfuld. Når du skriver det, bliver jeg nysgerrig på, hvordan det mon kan være, at du netop har brugt det ordvalg? Som jeg forstår begrebet voldtægt, handler det nemlig særligt om at tage nogen mod deres vilje. Det vil sige, at man har sex med dem, selvom de ikke ønsker det. Jeg bliver i tvivl om, om det rent faktisk er sådan, du har det? Eller om du blot er til meget hård sex, som sker med samtykke fra din kæreste? Jeg vil i det følgende adressere begge dele, og så kan du selv vælge det, der gælder for dig.
Seksuelle lyster er forskellige fra person til person. Nogle tænder for eksempel på at have sex med flere på samme tid, mens andre tænder på at røre ved specifikke kropsdele eller bestemte objekter. Eller det kan være, at man tænder på smerte eller magt/underkastelse, som det for eksempel er tilfældet for de mennesker, som udøver BDSM, sadisme eller masochisme. Det er ikke unormalt at tænde på nogle af disse ting. Tværtimod har op mod halvdelen af alle mennesker tænder faktisk på noget, som af mangel på bedre ord "ligger lidt uden for normalen". Sex er i høj grad noget, hvor man udforsker og udfordrer sine egne grænser, og derfor er der også en del mennesker, som har mere niche-prægede seksuelle tilbøjeligheder.
Ligesom vores seksuelle lyster er forskellige, er vores seksuelle grænser det også. Det betyder også, at hård sex kan være noget forskelligt, alt efter hvem man er. For nogle er hård sex at få et klap i numsen, blive bidt eller hevet i håret. Og for andre er hård sex, at man kvæler hinanden, spytter på hinanden eller kalder hinanden grimme ting. Du skriver, at din kæreste har fortalt dig, at du nogle gange er lidt for vild i sengen. Måske kan det være fordi, I har forskellige opfattelser af, hvad hård sex er? Jeg tror, det kan være en god idé for jer at få en snak om hvilke forventninger, I har til hinanden og jeres sexliv. Jeg tænker både, at det kan være rart for din kæreste at få sat nogle klare grænser for, hvad der er okay, og hvad der ikke er okay, at du gør i sengen. Men også at det kan være rart for dig at finde ud af, hvad du selv mener med at være brutal og ondskabsfuld. Er det at spytte på hende? Kalde hende bestemte ting? Eller er det mere ekstremt? Og ikke mindst hvad det mon er ved det, som tænder dig? Er det at have magten? Er det at ydmyge hende? Er det smerten? Hvis du finder ud af, præcist hvad det er, som tænder dig, så kan det måske også være nemmere at finde på andre måder, du kan få opfyldt din lyst på - og som din kæreste måske er okay med at deltage i.
Du skriver også, at du ikke føler, at du kan få udløsning, hvis ikke du er brutal eller ondskabsfuld. Jeg kan forestille mig, at det må være svært at have det sådan, fordi det som regel ikke er særligt rart at være hverken brutal eller ondskabsfuld overfor andre. Jeg kommer til at tænke på, at det også kan være, at du bliver bange for dig selv og dine lyster? Hvis det er sådan, at du har det svært med dine seksuelle lyster, så kan man faktisk godt forsøge at udslukke dem. Man kan for eksempel prøve at lade være med at fantasere om eller dyrke hård sex og i stedet prøve at udforske andre af sine lyster. De fleste mennesker tænder på flere forskellige ting. Det kan være, at nogle ting så giver en større lystfølelse end andre, men det er måske kun fordi, det er dem, man har dyrket og givet plads til at vokse. Det kan godt være, at lysten til hård sex ikke forsvinder helt, men måske kan den komme ned på et niveau, hvor du også kan tænde på andre ting, som både du og din kæreste er mere tilpasse med.
Der er også nogle mennesker, som tænder på ting, som man vil kategorisere som mere ekstreme. Det kan være sex med børn, voldtægt eller drab. Hvad man tænder på, kan man ikke selv gøre for, men man vælger selv, om man vil lade sig styre af det eller ej. Der findes eksempelvis mennesker, som tænder på sex med børn, men som aldrig kunne drømme om at handle på deres lyster. Jeg tror, at man i den forbindelse må se på dels, hvad der er lovligt i det samfund, man er en del af, og dels om ens partner kan og har lyst til at give samtykke til at have den slags sex. I Danmark er det ikke lovligt at voldtage andre, og det at have sex med nogen, som ikke kan give samtykke (fx hvis de er bevidstløse) kategoriseres også som en voldtægt. Af den grund kan man også sige, at det i Danmark ikke betragtes som normalt eller okay at voldtage andre. Hvis det er sådan, at du tænder på at have sex med andre uden deres samtykke, så tror jeg, at det vil være rart for dig, at tale med en professionel omkring det, som kender til den type af problemstillinger. Du kan få telefonisk rådgivning hos Sexologisk Klinik i København alle onsdage mellem kl. 10-11 på tlf. 38 64 71 71.
Jeg håber, at jeg har fået svaret på præcist det, som du spurgte til, selvom jeg også har berørt nogle andre aspekter undervejs i mit svar. Hvis du har brug for yderligere hjælp eller at vende din problemstilling med en rådgiver, er du meget velkommen i vores SMS-rådgivning.
De bedste hilsner
Marie