Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Voksen tænder...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg har det sådan’ at jeg har de fleste af mine ‘voksne’ tænder men problemet er, at jeg bare føler min voksen tænder er rigtig små i størrelsen i forhold til almindelige voksne tænder, og det irritere mig meget, fordi det ikke ser ret pænt ud fordi de er små. Hvordan kan det være?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål om din tandstørrelse. Svaret er, at opskriften på din krop ligger i dine gener, dine arveanlæg. Og der er rigtig mange forskellige gener, der styrer rigtig mange forskellige "dele" af, hvordan du kommer til at se ud. For eksempel øjenfarve, højde, hudfarve, om du har tynde eller kraftige knogler, osv., osv. - og der er også gener, der styrer hvordan dine tænder bliver: farve, form, størrelse, overfladestruktur, antal osv. Som regel passer delene nogenlunde sammen - eller kommer til det, ens man vokser og bruger sin krop. Men de fleste mennesker har noget ved deres krop eller udseende, de ville ønske var anderledes. Med tiden kommer man til at vænne sig til det. Og ofte ser dine venner og familie dig ikke på samme måde, som du ser dig selv. Man ser sjældent på andre med samme kritiske blik, som man bruger, når man står foran spejlet og kritiserer sig selv. Verden omkring dig ser hele dig - og - tænker jeg - ser ikke specielt på, om dine tænder er små eller store.
En anden måde at svare på er, at hvis du ser grundigt på dine forældre, søskende og andre i familien, vil du sandsynligvis kunne finde andre med (for eksempel) små tænder. Fordi I er i familie med hinanden, har i en række arveanlæg til fælles - og derfor vil du også kunne se, at I ligner hinanden på nogle punkter. Jeg tror at det er noget man opøver med alderen, det der med at kunne se, at for eksempel søskende eller børn og forældre ligner hinanden. Jeg kan ihvertfald ikke huske, at jeg kunne se, at jeg lignede min bror, da vi var børn. Men det kan jeg godt nu. Måske er små tænder noget I har i din familie?
Du spørger ikke, om man kan gøre noget. Og svaret ville være, at lige nu, hvor du ikke er færdig med at vokse, kan man ikke gøre noget. Det betyder, at du må leve med, at du har små tænder i en del år endnu.
Du skal vokse i ansigt og kæber indtil du er ca 20 år - altså 7 år endnu. Det betyder, at dit ansigt, mund og tænder kommer til at fremtræde anderledes end nu. Måske bliver det mindre synligt for dig selv, måske vænner du dig til det, måske bliver det mindre vigtigt. Det ser ud til, at de fleste mennesker ender med at acceptere, hvordan de ser ud på et eller andet tidspunkt.
Jeg vil foreslå dig at stille de samme spørgsmål til din tandlæge næste gang du skal til tandlæge.
Med venlig hilsen
Niels, tandlæge