vil gerne væk hjemme fra i 3-9 dage
brevkassespørgsmål af
Ditte
14 år
min mor driver mig til vanvid, hun er rigtig tit sur på mig og jeg for aldrig af vide hvorfor.
Tænker lidt at jeg vil væk hjemme fra, men det kan jeg ik. Jeg har tænkt over at tage hjem til min kæreste eller hjem til min storebror fordi jeg ikke gider være her hjemme. Jeg har også tænkt at jeg måske ville i plejefamilie, men har været inde og læse om det og så kan man ikke komme hjem igen så det blev et nej. min storebror langt væk fra min skole så skal tideligt op og min kæreste bor tættere på min skole man ved ik med hans far hvad han villle. sige til det. min storebror ville være ligeglad med at jeg boede. hjemme ved ham jeg skulle bare kunne komme i skole. ved ikke hvad jeg skal gøre.
HJÆLP!!!!!

Svar:
Kære Ditte
Det lyder som om du er rigtig presset over situationen derhjemme, og det kan jeg godt forstå, hvis din mor ofte er rigtig sur på dig. Jeg kan sagtens se, det kunne være rart at være hos din storebror ind imellem, og hvis både din storebror og din mor er med på den idé, kunne det også sagtens være en mulighed. Måske kunne det hjælpe på situationen derhjemme, hvis du kunne være hos din storebror en dag om ugen, nogle dage hver anden uge, eller en helt tredje model? Jeg tænker det til en start kunne være lidt nemmere for dig, at få sådan en aftale med din mor og storebror, end hvis du skulle flytte fast over til din bror. Særligt, når nu han bor langt væk fra din skole.
Men det vigtigste er måske at prøve at blive lidt klogere på hvorfor din mor altid er sur, og hvordan det kunne blive anderledes? Har det altid været sådan hermellem dig og din mor? Er der sket noget, der gør at din mor er ekstra presset, og derfor nemmere bliver sur? Jeg kan sagtens forstå du gerne vil væk, og det kan også være det er en del af løsningen. Jeg tænker samtidig at det bedste kunne være, hvis noget kunne ændre sig, sådan at du faktisk kunne holde ud at være hjemme.  Og det kan man faktisk godt få hjælp til. Alle kommuner har en anonym rådgivning, som man kan ringe til og fortælle om de problemer man har. Du kan fortælle, hvordan tingene er mellem dig og din mor, og så kan de fortælle dig mere om hvordan de kan hjælpe. Både i forhold til at løse tingene derhjemme, og i forhold til at kunne komme væk, hvis det er den eneste, eller bedste løsning.
Hvis du googler åben anonym rådgivning, og din kommunes navn, skulle der gerne dukke et telefonnummer op, som du helt anonymt kan ringe til.
Det kan også være at din kommune har en chat, her på Cyberhus...har du tjekket det? Hvis du trykker på ung-i, kan du se om din kommune er på listen, og hvis den er, har de måske også en chat, og brevkasse.
Jeg håber du snart finder en løsning der fungerer bedre, end det du oplever lige nu.
Venligst Sarah