vil flytte som 16 årig
brevkassespørgsmål af
freya
16 år
jeg har problemer der hjemme, og jeg kan bare ikke klare det mere. Jeg skal ud! jeg har brug for at flytte hjemmefra som 16 årig men ved ikke hvordan...hjælp.

Svar:
Hej Freya
Nogle gange kan det godt være rigtig svært at få det til at fungere derhjemme, når man udvikler sig fra barn til voksen.
Det er muligt at flytte hjemmefra som 16-årig, men det kræver som udgangspunkt at dine forældre giver tilladelse, så længe du er under 18 år. En af de store udfordringer ved at flytte hjemmefra så tidligt, kan være at få økonomien til at hænge sammen. Som 16-årig har dine forældre stadig pligt til at forsørge dig, hvilket vil sige at de skal sørge for at du får mad, et sted og bo osv. Men det betyder ikke at de er tvunget til at hjælpe dig med at betale for din egen lejlighed eller eget værelse.
I nogle situationer, kan din kommune hjælpe. Det kunne både handle om hjælp til at finde bolig, og flytte, men i første omgang vil kommunen altid kigge nærmere på, hvorfor det er så svært derhjemme. Mange gange kan det lykkes at hjælpe hele familien, så det faktisk slet ikke bliver nødvendigt at flytte. Fordi familieforholdene bliver så gode, at den unge gerne vil blive boende.
Du skriver ikke så meget om hvad det er der gør at det er svært derhjemme, og jeg ved selvfølgelig heller ikke om din situation hjemme, kunne løses så du havde lyst til at blive boende. Men lige meget om det er hjælp til at flytte eller hjælp til at blive boende, så skal du starte med at kontakte din kommune, og tale med dem om hvordan du har det, og hvilke overvejelser du går med.
Jeg ved ikke hvilken kommune du kommer fra. Men tjek lige om din kommune har en chat, eller brevkasse her på cyberhus. Det er der nemlig 20 forskellige kommuner der har
Hvs din kommune ikke har en chat eller brevkasse her på siden, kan du finde kontaktoplysninger til din egen kommune ved at google din kommunes navn. Prøv eventuelt at søge på din kommune og Åben Anonym Rådgivning. Alle kommuner skal nemlig tilbyde at man kan kontakte dem, helt anonymt, og fortælle om de problemer man har, og spørge ind til hvordan kommunen kan hjælpe.
Mange hilsner
Maya