Være i bedre form
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Claus, Jeg vil gerne i gang med at løbe, men problemet er: hvordan finder jeg motivationen? - Jeg orker bare ikke at gå ud og løbe kl.6 om morgenen eller om eftermiddagen efter skoletiden. Jeg vil gerne begynde med at løbe, både fordi jeg gerne vil være i bedre form og så fordi jeg gerne vil have mere energi.

Svar:
Hej med dig,
Du er allerede nået 75% af vejen til at komme igang med at løbe, ved at tage beslutningen. Det lyder også som om du faktisk har motivationen, men mangler lidt ideer til at komme videre. Det er flot og klap dig selv på skulderen for det.
Som jeg læser det du skriver, er du fuldstændig klar over, at du vil komme i bedre form og få mere energi, ved at løbe. Du er sikkert også klar over, at når du kommer ind i vanen, vil du blive gladere, stærkere både fysisk og psykisk og du vil sænke risikoen for at få forskellige sygdomme med hjerte og kredsløb. Motivation tror jeg du har masser af.
Så det du mangler, er nærmere et par ideer til, hvordan du kan komme igang med at løbe fra det sted du er nu - uden så meget energi.
I starten når man begynder med at løbe, eller dyrke en anden form for motion, er det den samme oplevelse de fleste får; man er mere eller mindre energiforladt inden man træner, så får man mere energi undervejs i træningen og man er helt på toppen bagefter. Men energien man får, forsvinder ganske langsomt.
Du skriver, at du ikke orker at løbe om morgenen og heller ikke om eftermiddagen efter skoletid.
Det er vigtigt at huske på, at du ikke orker det, fordi din krop endnu ikke er blevet vænnet til, at den skal være frisk og klar til at løbe. Først når du har opdraget den til at være det når du gerne vil have det, vil du se, at du ofte (ikke altid!) er fyldt med energi inden du skal ud på din løbetur. Dette gælder for mange i særdeleshed om morgenen, hvor kroppen jo rent faktisk har fået masser af hvile og egentlig er helt frisk og klar.
Når vi ikke føler det sådan, er det ofte fordi vi har vænnet vores krop til, at den kan tage det med ro om morgenen. Der sker ikke det store på det tidspunkt.
Men faktisk er det sådan, at de fleste vågner med et super frugtbart adrenalin boost om morgenen. Dvs. at kroppen er fuldstændig beredt når vi vågner. Adrenalin er et stof i vores kroppe, der skærper vores sanser og gør os klare og friske. Bruger vi ikke adrenalinen, vil det langsomt forsvinde og vi bliver sløve og trætte. Mange når slet ikke at opleve adrenalin kicket, for det fortager sig inden de rigtig vågner. Det har de vænnet kroppen til.
Men super boostet man får om morgenen, kan man bruge og udnytte når man skal løbe. For hvis man vænner kroppen til, at den skal være beredt om morgenen når man vågner, vil den udnytte det ekstra boost man får, til at komme igang.
Det er lidt værre om aften, for her er kroppen reelt træt. Den er blevet brugt hele dagen og har brug for hvile. Men det er meget forskelligt hvad der føles bedst for hver enkelt, så det skal prøves af.
Hvornår
Det er som sagt forskelligt fra person til person, hvornår man føler sig mest klar til at løbe. Der er, groft skåret op, 4 tidspunkter på døgnet du kan løbe; Morgen, middag, aften og nat.
Din udfordring består i, at finde ud af hvornår det er bedst for dig. Nat er måske ikke så optimalt, det er det nok for de færreste.
Små skridt
Det er ikke altid sikkert, at man fra begyndelsen ved hvornår det er mest optimalt at ligge sin løbetur. Nogle gange viser det sig først, når man har prøvet det af i en periode. Det kan nemlig vise sig, at der hvor du lige nu syntes det passer dårligst, er der hvor det rent faktisk er bedst, når du først har prøvet det et par gange.
Når du skal finde ud af, hvornår på dagen det er bedst for dig, i forhold til energi, tid og lyst, kan jeg her give dig et par fif til, hvordan du bedst bevarer din motivation imens du prøver det af.
Når du begynder kan det være en god ide, at starte med små skridt, for at fremme din motivation til at fortsætte. Intet er værre end at kaste sig ud i en ny, sundere og mere aktiv livsstil, blot for at få en skade eller miste motivationen kort tid efter, fordi turen var får lang eller for hård.
Små skridt kan være forskellige fra person til person.
For nogen kan det være frugtbart at begynde med at hoppe i træningstøjet på det tidspunkt de regner med de skal træne fremover, eller det tidspunkt de vil prøve af, for så at tage det af igen. Simpelthen for at begynde med at komme ind i vanen med det først. For andre kan det være skridtet er lidt større. De hopper i træningstøjet, går en lille tur, kommer hjem og går i bad. Turen kan så forlænges stille og roligt, eller, i stedet for at forlænge turen, kan man avancere fra gå hastighed til langsomt løb. Stadig kun en kort tur.
På den måde kan man stimulere motivationen, samtidig med at man undgår skader og at blive stresset over de mål man sætter for sig selv, tiden der også skal være til lektier, venner, afslapning osv.
Andre ting der kan øge chancerne for, at du kommer ud og løbe kan være; at løbe sammen med nogen, at løbe på det tidspunkt du bedst kan lide at være ude, købe løbetøj til årstid og vejr og høre musik undervejs.
På internetsiden iform.dk, finder du enormt mange super gode artikler, om at løbe, om at styrke motivationen og andre gode ting. Hvis du følger dette link, kommer du til en side der netop handler om, at styrke og bevare motivationen til at løbe, også når det bliver svært, fx om vinteren (se relaterede artikler i boksen til højre for artiklen).
Nu håber jeg du kan bruge noget af det jeg har skrevet, så du virkelig kan komme igang med det du ønsker og opnå dine mål :-)
De aller bedste træningshilsner
Claus
Nettet Billeder Kort Oversæt Blogs Opdateringer Gmail mere ▼
Kalender Fotos Dokumenter Læser Websteder Grupper
Fra:
Engelsk
Hollandsk
Dansk
Registrer sprog
Afrikaans
Albansk
Arabisk
Armensk
Azerbajansk
Baskisk
Bulgarsk
Dansk
Engelsk
Estisk
Finsk
Fransk
Georgisk
Græsk
Gælisk
Haitisk Kreolsk
Hebraisk
Hindi
Hollandsk
Hviderussisk
Indonesisk
Irsk
Islandsk
Italiensk
Japansk
Katalansk
kinesisk
Koreansk
Kroatisk
Latin
Lettisk
Litauisk
Makedonsk
Malaysisk
Maltesisk
Norsk
Persisk
Polsk
Portugisisk
Rumænsk
Russisk
Serbisk
Slovakisk
Slovensk
Spansk
Svensk
Swahili
Tagalog
Thailandsk
Tjekkisk
Tyrkisk
Tysk
ukrainsk
Ungarsk
Urdu
Vietnamesisk
Walisisk
Yiddish
Til:
Dansk
Engelsk
Afrikaans
Albansk
Arabisk
Armensk
Azerbajansk
Baskisk
Bulgarsk
Dansk
Engelsk
Estisk
Finsk
Fransk
Georgisk
Græsk
Gælisk
Haitisk Kreolsk
Hebraisk
Hindi
Hollandsk
Hviderussisk
Indonesisk
Irsk
Islandsk
Italiensk
Japansk
Katalansk
Kinesisk (forenklet)
Kinesisk (traditionelt)
Koreansk
Kroatisk
Latin
Lettisk
Litauisk
Makedonsk
Malaysisk
Maltesisk
Norsk
Persisk
Polsk
Portugisisk
Rumænsk
Russisk
Serbisk
Slovakisk
Slovensk
Spansk
Svensk
Swahili
Tagalog
Thailandsk
Tjekkisk
Tyrkisk
Tysk
ukrainsk
Ungarsk
Urdu
Vietnamesisk
Walisisk
Yiddish
Oversæt tekst eller websidedette link
Indtast tekst eller en webadresse til et websted, eller oversæt et dokument.
Annuller
Oversættelse fra Norsk til Dansk
dette link
Ordbog - Vis detaljeret ordbog
Google Oversæt til mine:SøgningerVideoerE-mailsTelefonChatErhverv
Om Google OversætDeaktiver øjeblikkelig oversættelseFortrolighedHjælp
©2010VirksomhedsværktøjerOversætterkitOm Google OversætBlogFortrolighedHjælp