Vægt
brevkassespørgsmål af
Bob (ikke mit rigtige navn)
13 år
Hej jeg er en dreng på 13.
Jeg er meget usikker med min krop. Jeg dyrker derfor meget motion, men her for et par dage siden prøvede jeg en bmi og så at jeg var undervægtig. Men det giver bare ikke nogen mening for jeg spiser også rigtig meget. Og jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. For jeg elsker at dyrke motion.
håber i kan hjæpe mig :-) hilsen Bob

Svar:
Hej Bob
Det lyder som om du gør en masse gode ting for dig selv. Du spiser godt, og motionerer en masse.
Jeg kan godt forstå du undrer dig over at dit bmi, viser at du er undervægtig, når du spiser rigtig meget.
Først bliver jeg nysgerrig på om du er opmærksom på at grænserne for normalvægt er meget anderledes når man er 13 år, i forhold til når man er voksen. Det er vigtigt at vide, fordi man ud fra en voksen grænse kan få at vide at man er undervægtig uden at være det. Hvis man er 13 år og har et bmi mellem 17-18, så har man en hel normal vægt. Hvis man kigger på en voksen beregner, som er dem man for det meste finder online, så vil man få at vide at man er undervægtig.
Det er også vigtigt at huske at bmi kun er et fingerpeg om sundhed. At du spiser godt og varieret, samtidig med at du motionerer er det vigtigste. Du står lige overfor, at din krop vil udvikle sig rigtig meget de næste par år, og derfor vil dit bmi måske også ændre sig ret meget, helt af sig selv.
Du skriver at du er ked af din krop, og det tænker jeg, at rigtig mange kan genkende. Mange unge, er kede af et eller andet ved deres krop. Det handler ofte om at man i teenageårene har meget nemt ved at være kritisk overfor sig selv. Du kigger nok på dine kammerater og tænker at de ser fine ud? Men dine kammerater tænker garanteret på samme måde som dig, når de kigger på sig selv. Vi er ofte hurtige til at være kritiske overfor os selv, mens vi kigger meget mere positivt på andre.
Måske skal du øve dig lidt på at finde de positive ting ved din krop. Hvis du fokuserer på det du ikke kan lide, så er det også kun det du ser. Kig efter de små ting, du har det okay med. Der er helt sikkert nogen, hvis du kigger efter det. Fokuser på de ting, når du kigger dig i spejlet, og hvis du øver dig på det, vil de positive ting med tiden fylde mere end det du ikke kan lide.
Mange hilsner Julie