Vægt
brevkassespørgsmål af
Fiona
13 år
Jeg er en pige på 13 år, 162 høj og jeg vejer 152 kg. Det synes jeg virkelig er ALT for meget og jeg har i 3 dage nu prøvet at sulte mig, men intet hjælper! Det har ført ud i at jeg skærer i mig selv og er generelt bare rigtig utilfreds med mig selv og hvordan jeg ser ud især. -det skal lige siges at jeg i 1-2 måneder nu har spist meget sundt, men da det ikke hjalp stoppede jeg. Mange vil sikkert sige at jeg ikke skal sulte mig selv og det er jo rigtigt nok, men jeg er skam også sulten, men alligevel kan jeg ikke få mig selv til at spise, da jeg har på fornemmelsen at jeg bare vil stige i vægt for hver bid jeg tager. Kh mig der virkelig har brug for et eller flere gode råd...

Svar:
Hej
Det er rigtig ubehageligt at veje for meget, og det kan have negative konsekvenser for både ens fysik, ens tanker om en selv og hvor meget man leger eller snakker med andre. Det er godt, at du har taget kontakt til os, så du kan starte med at få noget hjælp.
Det at sulte sig kan på kort sigt gøre, at du smider nogle kilo, men på lang sigt kan det give dig en lang række problemer, fordi din krop ikke vil få den næring, den har behov for, og du risikerer også at tage det hele og mere på igen. Du tager ikke på af 'hver bid du tager', men du tager på, hvis du spiser mere, end du forbrænder. Det er derfor vigtigt, at du får den næring, der er nødvendig, men at du forbrænder mere, end du indtager, for at kunne tabe dig.
Du skriver, at du har spist sundt i 1-2 måneder, men at det ikke hjalp. Selvom du har spist sundt, kan du stadig have spist for meget, hvorved du ikke ville tabe dig. Det kan være, at du har spist for store portioner, eller du kan have småspist uden at tænke over det. Sidder du meget stille, bliver det også sværere at tabe vægt.
Det at skære i sig selv kan føles godt i det øjeblik man gør det, men vil ofte give problemer på sigt. Jeg vil derfor råde dig til at få fat på dine forældre, og fortælle hvordan du har det, så du kan få det stoppet. I vil sammen kunne gå til lægen eller sundhedsplejesken, som vil kunne hjælpe dig med at tabe dig på en god måde, hvor du hverken behøver at sulte eller skære i dig selv. Fortæller du lægen, hvordan du har det, vil du sandsynligvis kunne få en henvisning til en psykolog, som kan hjælpe dig med at komme væk fra selvskaden og tankerne om at tage på for hver bid. Det er vigtigt at inkludere dine forældre, da de sandsynligvis laver maden i hjemmet, bestemmer hvad du skal spise osv. Ved at inkludere hele familien, bliver det nemmere for dig at tabe dig.
Med venlig hilsen
Luna