Uvenner
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhouse Jeg har en veninde, som har været min bedste veninde siden altid, men som jeg nu er blevet uvenner med. Der handler lidt om en dreng, men ikke på den måde. Min veninde har været utro mod sin kæreste, og da han finder ud af det vælger han så at slå op. Min veninde bliver så mega ked af det, fordi hun elsker ham og fortryder at hun var utro. Hun har prøvet at få ham tilbage, men det vil han ligsom ikke, og jeg har så sagt at jeg på en måde jo godt kan forstå ham. Jeg støtter selvfølgelig min veninde, også selvom hun var utro, og jeg sagde det ikke fordi jeg er på hans side. Men jeg synes bare hun begynder at gøre ham til the bad guy fordi han ikke vil give hende en chance mere, og det synes jeg ikke er rigtigt. Kan man ikke godt være uenig og så stadig være en god veninde. Nu vil hun overhovedet ikke snakke med mig mere. Jeg har skrevet masser af beskeder, men hun læser dem ikke engang. Hvad skal jeg gøre.

Svar:
Hej du,
Det er bare ikke rart at være uvenner med en nær veninde, så jeg kan godt forstå at du synes det er en rigtig svær situation.
Sådan nogle konflikter kan være rigtig komplicerede, men du har helt ret i at man godt kan være uenig og stadig være en god veninde. Jeg synes faktisk det er en vigtig del af et tæt venskab, at der skal være plads til begge personers meninger og følelser. Så jeg synes ikke du har gjort noget forkert ved at fortælle hvordan du ser situationen. Omvendt lyder det som om din veninde er meget påvirket af situationen med hendes ekskæreste lige nu. I den situation er det selvfølgelig vigtigt at sige tingene på en forsigtig måde, som tager hensyn til, at hun er ekstra følsom og sikkert også kæmper med dårlig samvittighed.
Men alt det ændrer jo ikke på, at din veninde er vred på dig og ikke læser dine beskeder. Det er svært for mig at svare præcist på hvad du skal gøre, uden at kende jer, men jeg har nogle bud som du kan overveje.
Giv hende tid
Ligenu er din veninde vred og ked af det, og måske skal hun have lidt tid til at falde ned inden I kan tale om det. Så hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg foreslå dig at holde en pause på nogle dage, før du skriver til hende igen.
Skriv en fysisk besked
Når hun har fået lidt tid, kan du prøve at tale med hende eller skrive til hende igen. Du skriver at hun ikke læser sine beskeder, men måske kan du skrive en besked på et stykke papir og lægge den i hendes skoletaske eller postkasse.
Når du skriver eller taler med hende, tror jeg er det vigtigt at du bliver på din egen banehalvdel og prøver at se tingene fra hendes perspektiv. Jeg synes ikke du skal sige undskyld for din mening, for den skal der også være plads til. Men måske kan du tænke over, om du skulle have sagt det på en anden måde eller på et andet tidspunkt, og så fortælle hende det. Du kan også nøjes med at sige, at du godt kan forstå at det er rigtigt svært for hende ligenu, og at det ikke var din mening at gøre hende ked af det. Det kan også være en god ide at fortælle hende hvad jeres venskab betyder for dig og hvor meget det påvirker dig at I er uvenner.
Tal med en som kender jer
Det kan være svært at se løsningsmuligheder når man er en del af situationen, men måske kan andre der kender jer, give nogle ideer til hvordan du kan løse det. Du risikerer nok at gøre konflikten værre, ved at involvere fælles veninder for meget, så jeg vil foreslå at tale med en voksen som kender jer godt. Du skriver at I har været bedste venner altid, så jeg tænker at dine forældre, en søskende eller måske en lærer må kende jer begge to ret godt? Selv hvis du ikke kan bruge de råd de kommer med, vil det sikkert være rart for dig at have nogen at tale med.
Jeg håber at mine bud kan hjælpe dig lidt videre, så du kan få talt med din veninde og I kan komme videre på en god måde. Hvis du har brug for flere råd til hvordan I kan håndtere det, har Mindhelper skrevet en rigtig fin artikel som du kan læse her: https://mindhelper.dk/venner/haandtere-dine-konflikter/
Til sidst vil jeg sige, at ligenu er din veninde blevet vred, og det skal I selvfølgelig tale om når det er muligt. Men det er også ok, hvis du har brug for at tale med hende om, at hun også sårer dine følelser, når hun afbryder kontakten på den måde som hun har gjort.
Mange hilsner,
Marie