Usikker
brevkassespørgsmål af
Katrine
14 år
Kære Cypern House Jeg har over en længere periode haft problemer med min krop, det handler helt spesefikt om mine ueksiderende bryster. Er 14 år og man kan ik se dem, det er kun når jeg kigger mig selv i spejlet uden top på de er der. (Bare små trekanter😭) Dette problem har medført jeg ikke vil bade i idræt,tør at have sommertoppe på, da jeg er på pinligberørt over det og Jeg bliver næsten helt rød i hovedet, ad at gå forbi 6 klasse piger da de allesammen har bryster. Min veninde (har ret store bryster) snakker om all de problemer hun har med hendes, men kan kun tænke jeg ville ønske jeg havde det på samme måde. Fir alle problemerne kender jeg også! Bare den anden vej. Krg vil bare gerne høre hvordan jeg kan øge min selvtillid, og blive mere komfortabel i min egen krop

Svar:
Hej med dig,
Tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen :)
Jeg kan forstå på dig, at du har lidt udfordringer omkring dine bryster. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at ens bryster som 14- årig jo faktisk stadigvæk udvikler sig. Dine bryster er faktisk først færdige med at udvikle sig, når du er cirka 19 år, så kan det mon være tilfældet, at dine bryster måske vokser lidt langsommere end de 6. klasse piger, som du sammenligner dig lidt med?
Helt generelt er bryststørrelsen jo meget forskellig fra pige til pige. Bryststørrelsen afhænger af ens fedtprocent og af ens gener. For eksempel får piger ofte nogenlunde samme størrelse bryster som deres mødre. Det er ikke altid, det er sådan, men i mange tilfælde vil en piges bryster ligne morens. Måske kan du se, om kvinderne på din mors side af familien har bryster, der godt kunne ligne hinanden? Det kan være et billede på, hvilken størrelse bryster du får, men det er som sagt ikke altid, at det er sådan.
Snakker du måske godt med din mor? Måske kan du spørge hende lidt ind til, hvordan hendes bryster udviklede sig, da hun var i puberteten?
Jeg vil også gerne fortælle dig, at når man er usikker på noget omkring en selv, det kunne være størrelsen på ens bryster, så kan man let komme til at synes, at alle andre har mege flotte og perfekte bryster, og det kan faktisk også være svært at se, at nogen af de andre piger faktisk ikke har større bryster end én selv. Hvis du kigger på alle pigerne i din klasse, tror du så, at du ville kunne få øje på et par stykker, hvor deres bryster måske heller ikke helt er udviklet så meget endnu? Det kan faktisk også være rigtig svært at vurdere, hvor store bryster andre piger har, for der findes så mange forskellige bh’er i dag, som får det til at se ud som om, at pigerne har større bryster, end de egentlig har.
Dine tanker omkring, at du kunne ønske dig, at dine bryster var større, er helt normalt. Der er mange, der har et eller andet på deres krop, de godt kunne tænke sig, så anderledes ud. Det er meget almindeligt at have det sådan og derfor vil jeg også rigtig gerne fortælle dig, at du er helt perfekt lige præcis som du er, også selvom du selv kan have svært ved at se det lige nu. Dem du kigger på, som du synes ser perfekte ud, har med sikkerhed nogle af de samme tanker. Måske synes de deres bryster er for store, skæve, eller også handler det om deres lår, hår eller numse. Det er meget nemt at være selvkritisk og fokusere på det man er ked af. Hvis man øver sig på at se de ting man er glad ved, kan man godt få de negative tanker til at fylde mindre, og med tiden er jeg sikker på at du kan komme til at holde af dine bryster, lige meget hvordan de ender med at se ud.
Jeg håber meget på, at du kunne bruge mit svar til noget!
De allerbedste hilsner fra Sara