Urenhed på ryg og brystet
brevkassespørgsmål af
Sofie
16 år
Hej
Jeg er en pige på 16 år snart 17, jeg har nu i omkring tre år døjet med urenhed på ryggen og foran på brystet.. det går mig rigtig meget på, og gøre mig rigtig ked af det. Jeg ved ikke hvorfor det kommer, og derfor er det også svært at få det væk. Det går mig især meget på, nu hvor man rigtig begynder på det med kærester og sådan, og de skal se ens krop og sådan, og er altid bange for at de ville synes det er ulækkert. Jeg synes det er et rigtig stort problem, og det er det første jeg peger ud når jeg kigger mig selv i spejlet. Jeg går i bad hver anden dag, og sørger altid for at vaske min krop godt. Jeg har lige haft en periode hvor det så ud til at blive lidt bedre, men nu er det så gået helt ned af bakke igen, og jeg synes selv det er rigtig slem. Jeg kan ikke få mig selv til at gå med toppe eller andet hvor min ryg kan ses, og jeg prøver altid på at dække det så godt som muligt. Det fylder rigtig meget lige for tiden synes jeg, men ved bare ikke hvad der er den bedste måde at få det hurtigt  væk på.

Svar:
Kære Sofie.
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan starte med at fortælle dig, at det problem du døjer med er der rigtig mange andre på din alder, der også har og jeg forstår godt din frustration.
Du skal vide, at uren hud ikke har noget med dårlig hygiejne at gøre, men hormon balancen i kroppen og fedt produktionen i huden.
Det aller bedste du kan gøre er at henvende dig hos din egen læge - ring og bestil en tid - til en snak om hvad der er bedst for dig. Afhængig af hvor slemt det er, kan man nemlig tilbyde forskellige behandlinger.
Jo hurtigere du kommer i gang med behandling, jo hurtigere kan du blive fri for dette problem. Du skal bare vide, at behandlingen godt kan tage lidt tid inden du ser en effekt.
Men snak med din læge om det, han/hun vil helt sikkert kunne hjælpe dig. Håber det var svar nok og held og lykke med det.
Mange hilsner, Sarah