Uregelmæssig mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg er en pige på 13 år og jeg har haft min mens i over 2 år. Min mens er for tiden blevet rigtig uregelmæssige. Altså jeg får min mens efter flere måneder, ca. Hver 6. Måned, og det er ret mærkeligt, men er det normalt?

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan forstå, at du har uregelmæssige menstruationer, og har haft menstruation i to år.
Uregelmæssige menstruationer kan være rigtig forstyrrende, og det er irriterende når man ikke kan regne med hvornår ens menstruation kommer.
Det er helt normalt at have uregelmæssige menstruationer når man er teenager eller er midaldrende. Når man får menstruation vil den som regel være regelmæssig efter to år. Uregelmæssig menstruation kan være tegn på en kønssygdom, men er typisk på grund af de hormonændringer man har som teenager.
Hvis du er seksuelt aktiv, så synes jeg, at du skal tale med din læge og blive testet for en kønssygdom. Din læge har tavshedpligt overfor dine forældre, hvis ikke du vil have, at de ved noget. Hvis dine menstruationer bliver ved med at være uregelmæssige, så synes jeg også, at du skal ringe til din læge og tale med dem om det. Det kan være en god ide at holde styr på sine menstruationer i en kalender så man har helt styr på længden af dem.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Mange hilsner
Marie