Uregelmæssig menstruation

brevkassespørgsmål

Uregelmæssig menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej.

Jeg er en pige på 16. Jeg har haft min menstruation i ca. 3 år nu, og den har som regel altid været regelmæssig. Men så her i 2019, begyndte den at være uregelmæssig. Jeg fik mens i starten af Januar, men sprang februar over... så fik jeg det så igen i midten af marts. og nu igen har jeg ik fået den endnu.

Hvad kan man gøre?

tak

Svar:

Hej

Det er godt at du er opmærksom på forandringer i din menstruation. Det kan være rigtig frustrerende ikke at kunne regne med hvornår blødningerne kommer. Det er dog forholdsvis almindeligt at få uregelmæssige blødninger i en forbigående periode, især under puberteten.

En kvinde får ægløsning cirka hver 4. uge og typisk 2 uger efter ægløsning kommer menstruationen. Menstruation er blod og væv inde i livmoderen, som kroppen skiller sig af med når ægget fra ægløsningen ikke er blevet befrugtet med en sædcelle. Indimellem kan vores hormonniveauer komme ud af balance, og så kan æggestokke og livmoderen misforstå signalerne, og tro at menstruationen ska afstødes med kortere eller længere mellemrum. De fleste gange finder kroppen tilbage til den rigtige rytme af sig selv. Noglen gange skal kroppen have hjælp til at komme på rette kurs igen med hormonpiller i en kort periode, andre gange finder den tilbage til den rigtige rytme af sig selv.

Når dine blødninger før har været regelmæssige så skal de gerne finde en rytme igen indenfor nogle måneder. Oftest skyldes ændret blødningsmønster hormonforstyrrelser som får ægløsningen til at udeblive og slimhinden i livmoderen til at vokse og afstødes uregelmæssigt. Den slags hormonforstyrrelser kan komme uden grund, andre gange fordi man i en længere periode har været meget stresset, småtspist eller trænet intensivt. Det skyldes mere sjældent sygdom (f.eks. kønssygdom), men varer det uregelmæssige mønster ved så er det en god idé at få egen læge til at udelukke dette. Hvis du har haft ubeskyttet samleje så tag også en graviditetstest for at være på den sikre side.

Så tag den med ro. Det er almindeligt i puberteten. Snak med din mor eller en anden voksen om det. Og hvis ikke det går i sig selv så kan en læge hjælpe.

Held og lykke med det!

Mvh Rebecka

Rebeckas billede
Rebecka har svaret på dette spørgsmål