Undervægtig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
Jeg er en 15 årige dreng som der er undervægtig. Kun med underbukser vejer jeg 51-53 kg og jeg er altså 190cm.. hvad kan jeg gøre?

Svar:
Kære 15-årige dreng
Tak for dit spørgsmål.
De fleste drenge går i puberteten, når de er mellem 13 og 17 år. Det er i denne periode, man vokser meget, får mere kropsbehåring, stemmen går i overgang, og musklerne bliver større. Nogle gange vil der være en periode, hvor kroppen ikke "passer helt sammen", og hos dig lyder det til, at du er vokset rigtig meget, men ikke er helt færdig med at udvikle dig fra dreng til mand endnu.
Jeg tror mest, det handler om, at du skal være tålmodig og med tiden, vil du opleve, at du tager mere på, og din krop bliver mere velproportioneret. Det handler selvfølgelig også om, hvad man har arvet fra sine forældre. Hvis din mor og far også er høje og tynde, så vil du nok også blive ved med at være det.
Du skal selvfølgelig sørge for at spise nok. Når man vokser meget, har ens krop brug for rigtig meget energi. Så sørg for at spise meget, og det skal være sund og varieret mad. Og husk nattesøvnen. Derudover kan du dyrke sport og styrketræning, hvis du gerne vil have mere muskelmasse. Men så vil jeg anbefale, at du får en instruktør til at hjælpe dig i gang, så du træner korrekt.
Du nævner ikke, at du føler dig syg eller utilpas på nogen måde, så jeg går ud fra, du ellers har det godt udover at det generer dig, at du er tynd.
Men hvis du har nogle symptomer, feks ondt i maven, problemer med afføring, træthed(udover almindelig teenage-træthed), hovedpine eller andet, så skal du selvfølgelig tale med din læge.
Mvh Anne