Ulovlig

brevkassespørgsmål

Ulovlig

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Hej cyberhus

Jeg har lavet grafitti mange gange og andre småulovlige ting på grund af at jeg får et et kæmpe boost. men jeg er mega bange for at jeg en  dag skal blive taget. Jeg syntes selv at det er en dum ide jeg gør det fordi jeg syntest at det er spændene.

Svar:

Hej med dig,

Det lyder til, at du bliver tiltrukket af aktiviteter, som giver dig en følelse af spænding og et adrenalin-kick. Og det kan ting, der er lidt farlige eller ulovlige nemt gøre.

Du skriver, at du er bange for, at du en dag skal blive taget, og det kan jeg godt forstå, og jeg synes, det er super godt, at du tænker over det.

Selvom man kan tænke, at grafitti ikke er det 'værste', du kan gøre - omend det stadig ikke er okay, så kan problemet være, at graffiti kan være et skridt ud i yderligere kriminalitet.

Der er forskel på drengestreger og kriminalitet, og det er naturligt, at man får et kick og har oplevet at lave drengestreger.

Det "farlige" kan blive den dag, det ikke føles som nok med det kick, du får nu. Hvis det skal blive vildere og vildere, og derfor kommer på kant med loven.

Derfor tænker jeg, det måske kan være en idé at finde alternativer, som også kan give dig et boost eller kick. Det kan fx være kampsport, klatring, speedway, at stå på skateboard, eller hvad det kunne være, som kan føles lidt "farligt" og derfor give et kick. Min tanke er, at et kick, som man får af at gøre noget, som er "forkert" og på nippet til ulovlig, hurtigt vil gå over. Hvis man derimod dyrker kicket ved at lave en aktivitet, som fx kampsport eller skateboard, hvor der er et potentielt farligt element, men hvor man også udvikler nogle evner og færdigheder, så kan det kick man får vare længere og give en lyst til mere, og søge det nye kick og dermed nye evner/færdigheder.

Hvis det alligevel er fordi, at du bare synes, at det er fedt med graffiti, så vil jeg komme med et link til steder, hvor det er lovligt at male graffiti. Linket er her

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller kommer i vores 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig, om det du har brug for.

De venligste hilsner,

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål