Udenlandsk net-krænker
brevkassespørgsmål af
Victoria
17 år
Hej Cyberhus! Jeg vil gerne høre hvad ens muligheder er, hvis man er blevet krænket på nettet af en person fra udlandet? Er det så loven i krænkerens land der gælder? Kan jeg på nogen måde få hjælp- eller få vedkommende til at stå til regnskab for det de har gjort, når de har gjort det fra et andet land? Jeg vil jo helst gerne have retfærdighed, lidt over for mig selv, men mest over for andre eventuelle ofte (som der sikkert er). Jeg ved kun at hvis personen havde været fra Danmark havde jeg helt sikkert godt kunne få personen dømt for flere lovovertrædelser, men da det jo ikke er tilfældet her, ved jeg ikke om der er noget at gøre. Med venlig hilsen Victoria

Svar:
Hej Victoria.
Det lyder som om, at du har været igennem noget rigtig ubehageligt, så det er rigtig godt, at du skriver for at få noget hjælp til, hvad du kan gøre.
Når man har været udsat for noget ulovligt, som digitale krænkelser er, så kan det ofte være svært at følge op på det, når det krydser landegrænser, men det er ikke nødvendigvis umuligt at gøre noget ved det. I forhold til dit spørgsmål om hvilken lovgivning, der gælder, så er det dansk lovgivning, som er gældende. Dvs. hvis det er beskrevet i dansk lovgivning, at det, som personen har gjort mod dig, er ulovligt, så er det dansk lovgivning, der er gældende, uanset om personen ikke er dansker eller bosiddende i Danmark. Så du kan stadig anmelde hans forbrydelser mod dig til dansk Politi.
På Politiets hjemmeside kan du anmelde forskellige digital seksualforbrydelser - den side finder du her. Hvis du anmelder til Politiet, skal du være opmærksom på, at dine forældre vil blive underrettet, da du er under 18 år. Så hvis dine forældre allerede ved det, kan det være, at I skal anmelde det sammen. Hvis dine forældre ikke ved, hvad der er sket, så håber jeg, at du har mod på at tale med dem om det. Både så du ikke går igennem det alene, og så du forhåbentlig kan få støtte til at gå til Politiet og anmelde, hvis det er det, du ønsker at gøre.
Hvis du gerne vil anmelde det, så er det en god idé at samle alle de beviser, du måtte have. Dvs. oplysninger på ham og det, han har gjort. Alt kan hjælpe politiet - screenshots, brugernavn, beskeder osv. Jeg kan anbefale dig at kontakte Red Barnets rådgivning, Sletdet, hvis du har brug for konkret hjælp ift. at anmelde, og hvilke muligheder du generelt har, når du har været udsat for en digital krænkelse.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du finder ud af, hvordan du kan få den retfærdighed, som jeg godt kan forstå, at du ønsker.
Mange hilsner
Pernille