Tvang af mor
brevkassespørgsmål af
Steffen
15 år
Hej:)
Det var lidt besværligt at finde hvilken platform jeg skulle spørge på, men jeg synes denne ser god ud.
Som det er nu, arbejder jeg i Fakta og er tvunget af min mor. Jeg ville gerne have et arbejde, og endte her. Men efter 3 måneder synes jeg det er for hårdt og får svært. Men jeg har intet valg, min mor seriøst tvinger mig. Hun siger hun vil diskutere men “det er ikke dit valg.” Siger hun bare. Jeg vil gerne sige op, men det er ret svært når jeg bliver tvunget af min mor.
Er det overhovedet lovligt?

Svar:
Hej Steffen
Jeg kan godt forstå, du er noget frustreret over den her situation, så rigtig godt at du spørger.
Når du er under 18 år, er det selvfølgelig dine forældre der kan og må bestemme i forhold til rigtig mange belsutninger i dit liv. Nogle vil derfor, måske, også sige at din mor godt må bestemme at du skal arbejde i FAKTA. Men jeg mener bestemt ikke din mor kan tvinge dig til at arbejde et bestemt sted. Som 15-årig har du krav på medbestemmelse, og hvis du gerne vil prøve noget andet end FAKTA, så er du selvfølgelig i din gode ret til det.
Som jeg forstår dig, så er du også selv interesseret i et arbejde, men vil bare gerne prøve noget andet? Hvad er mon din mors begrundelse for at du skal blive i FAKTA? Måske kunne i finde en løsning der kan fungere for jer begge to? Måske vil din mor gerne have at du oplever at man kan blive rigtig glad for et arbejde selv om det er vildt hårdt og svært i starten? Måske har din mor ikke rigtig forståelse for hvad det er der gør det svært for dig? Jeg tænker den bedste løsning for jer begge er at snakke om det, og prøve at lytte til hinandens tanker. Men i sidste ende mener jeg afgjort det er din beslutning, og ikke din mors.
Gode hilsner Karsten