Træning i fitnescenter
brevkassespørgsmål af
Amanda
13 år
Hej alle søde mennesker Jeg er en pige på 13 år Jeg går ikke til nogle sport men vil egentlig gerne begynde i fitnescenter, jeg aner bare ikke hvornår man må begynde, altså om der er en speciel alder man skal være fyldt. Syntes også selv det er lidt for tidligt at begynde lige nu, men måske om nogle år. Er der nogle der ved hvor gammel man skal være eller hvilken alder som er passende

Svar:
Kære dig.
Hvor er det godt at du skriver herind i Cyberhus brevkassen og stiller dine spørgsmål omkring træning i fitnesscenter, før du eventuelt giver dig i kast med det!
Det er dejligt at høre, at du har lyst til til at komme i gang med at bevæge dig. Det kan man netop gøre på rigtig mange forskellige måder, enten ved at dyrke en sport, gå i fitnesscenter eller noget andet. Det kan for eksempel være hverdagsaktiviteter som at cykle, tage i svømmehallen og svømme, stå på rulleskøjter eller gå en tur. Det bedste er, at finde den form for bevægelse du synes er sjovest og som giver dig energi og glæde i hverdagen.
Det er især i løbet af de seneste år, blevet meget populært at dyrke fitness i fitnesscentre. I de fleste større fitnesscentre er der forskellige former for hold man kan gå på hvor der er en uddannet instruktør som fortæller og viser hvad man skal gøre. Det kan være alt fra yoga til dans til styrketræning og meget andet. Derudover vil der i de fleste centre være mulighed for den mere klassiske form for styrketræning, enten i forskellige maskiner eller med fri-vægte. Der vil også typisk være maskiner, hvor man for eksempel kan løbe på løbebånd eller ro på romaskine. Ved de forskellige typer, er der altså forskel på, hvordan man træner kroppen.
I Fitness World, som er en af de største fitnesscenter-kæder, skal man være fyldt 14 år for at blive oprettet som medlem, og dette skal gøres sammen med en voksen der er fyldt 18 år. I dit tilfælde ville du så skulle vente til du er fyldt 14 år, før du kan starte. I Fitness DK skal man også oprettes som medlem i følgeskab med en voksen der er fyldt 18 år. Så der er forskellige regler for aldersgrænser i de forskellige centre. Du kan eventuelt gå ned i dit lokale center og spørger hvilke regler der gælder der.
Jeg har fundet en artikel som svarer på hvorvidt det er godt det er at styrketræne som barn eller ikke. Jeg linker til den her. Artiklen siger blandt andet, at det ikke er skadeligt for børn mellem 9-15 år at træne med vægte, og at det heller ikke kan forsinke barnets vækst. Men artiklen siger også, at det er meget vigtigt at få vejledning i, hvordan man træner, så man undgår at få skader. Du vil altså godt kunne begynde at træne nu, hvis får hjælp til og råd om hvordan du gør.
Derudover vil det være en god ide at snakke med dine forældre eller en anden voksen om, hvilken sport eller fitnessgren du har mest lyst til at begynde til, og så finde ud af, om det kan lade sig gøre. Det kan også være at du har en veninde eller en ven som har lyst til at begynde til noget sammen.
Jeg håber, at det bliver sjovt og at du finder den form, som du bedst kan lide!
De bedste hilsner fra Gro.