tro ikke mine beste ven vil være sammen med mig mere

brevkassespørgsmål

tro ikke mine beste ven vil være sammen med mig mere

brevkassespørgsmål af
M
14 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

hej flok

undskyle for vis der er stav felj '

mit problem er at min vininde er begyde at gå sammen med ander piger fra min klasse og når vi skal være i sammen i grupper så vælger hun for det meste nogen andre end mig dom første valg, og vi har også snakket om at vis hun vil lidt høre op i karrekter at så ville hun begyde at være sammen med andre end mig når vi er i grupper, men hun er også begyde ikke at snkke så maget til mig mere som vi har gjordt end gange og over på min skole er det ikke en god ting at være alen især fordi at der nogen dreng som har været efter mig føre så kan bare ikek klar det igen, MEN JEG HÅBER VIRKLIGE AT I KAN HJÆLP MIG

Svar:

Kære M

Øv, det lyder rigtig træls, at din veninde er begyndt at gå sammen med andre piger og vælger dig fra. Det kan gøre virkelig ondt, når man pludselig oplever ændringer i ens venskaber, og derfor er det også rigtig godt, at du skriver her i brevkassen, for at få hjælp til, hvad du skal gøre.

Når man er en del af et venneforhold, så er det næsten uundgåeligt, at der ikke på et tidspunkt vil komme konflikter, som dem du oplever med din veninde lige nu. Det er dog ikke nødvendigvis nogen dårlig ting. Konflikterne kan nemlig være med til at styrke ens venneforhold, fordi man lærer en ny side af hinanden at kende. Det kræver dog, at man prøver at være nysgerrig på, hvorfor konflikterne opstår og øver sig i, hvordan man skal håndtere dem.

Ud fra de ting du beskriver, så synes jeg det lyder til, at du både føler dig såret og forvirret over, at din veninde vælger dig fra, og det kan jeg godt forstå. Det må være utroligt hårdt, at opleve, at din veninde på den måde skubber dig væk til fordel for andre, og jeg kan forestille mig, at du måske også føler dig lidt svigtet af hende. Jeg tænker derfor, at det bedste du kan gøre er tage kontakt til din veninde og aftale en dag, hvor I kan mødes og få talt ud om det hele. Er du blevet såret over din veninde, så tror jeg det er vigtigt, at du fortæller hende det, så hun bliver bevidst om, at hun faktisk har gjort dig ked af det. Du kan eksempelvis sige: "Jeg bliver faktisk ked af det når du.....". Det kan være svært, men jeg tror det er vigtigt, at du fortæller hende det, for det er ikke sikkert, at hun tænker over, at det faktisk er ret dårlig stil det hun har gang i. Når I mødes og snakker, så giver du også din veninde mulighed for at fortælle tingene fra hendes synsvinkel, og på den måde bliver det måske nemmere at forstå hendes handlinger.

Nogle gange så sker der desværre det, at man som venner vokser fra hinanden, og at ens venskaber glider ud i sandet, fordi man eksempelvis får forskellige interesser. Jeg skal ikke sige, at det er det, der er ved at ske for dig og din veninde, men det kan måske være meget godt at forberede sig på, at det kan ske. Hvis det er tilfældet, så er mit bedste råd, at du prøver at acceptere situationen som den er. Det er selvfølgelig super svært, men jeg tror desværre ikke det hjælper at kæmpe imod og måske kan det give mulighed for, at du kan opsøge nogle andre piger, som vælger dig til og sætter pris på dig som veninde.

Du skriver afslutningsvis, at det ikke er en god ting at være alene på din skole, fordi nogle af drengene har været efter dig, og at du ikke kan klare det igen. Det lyder til, at du har oplevet nogle rigtig ubehagelige ting med de drenge, og det er ikke ok, at du skal gå og være nervøs for, at det skal ske igen. Det kan være svært selv skulle gå med den slags selv, og jeg vil derfor også opfordre dig til, at du taler med en voksen. Det kan eksempelvis være en lærer eller pædagog på skolen, eller måske din mor/far. Det er ikke så vigtigt hvem det er, så længe du taler med nogen, for det dur ikke, at du går rundt og har sådan en træls følelse i kroppen.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du får en god snak med din veninde, hvor I kan få reddet trådene ud. Husk at du altid er velkommen her i brevkassen og i Cyberhus' en-til-en chat, hvis du har brug for en snak.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål