Trist på grund af en løgn

brevkassespørgsmål

Trist på grund af en løgn

brevkassespørgsmål af
Hanna
12 år
Oprettet 5 år 8 måneder siden

Hej brevkasse jeg håber rigtig meget at jeg for svar på det her Men ja da jeg gik i 3 klasse skulle jeg starte på en ny skole og jeg løj om min alder jeg vil så gerne stoppe løgnen men den kom rundt til alle og alle vidste det så jeg vidste ikke helt hvordan den kunne stoppes men den fortsat indtil 6 klasse efter 6 skulle jeg på en anden skole i min by og jeg håbede at ingen fra min gamle der klasse skulle gå i min nye klasse men det skete så hun fortalte alle om den alder jeg løj om så nu taler alle om det og siden jeg har startet i skolen er jeg bare så trist inden i fordi jeg gerne gad at starte på noget nyt og alle kan se om jeg lyver hvis de går ind på intra så jeg er bekymret og trist hele tiden på grund af det jeg vil rigtig gerne finde en løsning så ja

Svar:

Kære Hanna

Det kan være rigtig svært at ryste ens historie væk og starte helt på en frisk, selvom det kunne være rigtig rart nogle gange. Jeg kan forstå at du er kommet til at fortælle en løgn om din alder på din gamle skole, og nu forfølger løgnen dig hen på din nye skole. Jeg kan også forstå at det gør dig rigtig ked af det, og at du fortryder at du fortalte løgnen. Jeg tænker måske netop at det kan være din måde at komme ud af dens magt på - nemlig ved at sige sandheden: At du er rigtig ked af at du løj, og at du rigtig gerne vil komme videre.

Hvis du bliver ved med at stå ved at du løj og være ærlig omkring det, så vil sandheden senere blive noget du kan være stolt af, frem for at skamme dig over at du løj. Jeg ved godt at det måske er svært for dig, fordi det kræver rigtig meget mod at stå ved en sandhed som gør ondt, men jeg tror også at den vil blive ved med at følge dig i rigtig lang tid - enten fordi der er andre som kender til det, eller fordi det vil være noget du skammer dig over og derfor ikke kan slippe det.

Det du oplever lige nu er enormt svært, og jeg synes det er rigtig sejt at du har skrevet herind. Hvis du får brug for mere støtte i forhold til at tage sandheden på dig med stolthed, vil jeg anbefale dig at besøge vores 1-1 chat.

Jeg håber at du kan bruge mit svar. Husk at du sagtens kan være stolt af at du siger sandheden, og at det er langt vigtigere end den løgn som du engang fortalte.

Kærlige hilsner,

Signe