Trekant?
brevkassespørgsmål af
Lea
15 år
Jeg drømmer af og til om en trekant. Det skulle så være med mig og en anden pige og en dreng. Jeg synes det lyder vildt sjovt og hyggeligt og spændende. Men er trekanter kun noget for meget voksne? Synes sjældent man hører om det med helt unge. Er det svært at organisere og er der noget man skal være opmærksom på? Er det overhodet almindeligt?

Svar:
Hej Lea
Jeg kan godt forstå, hvis du er nysgerrig på at have en trekant. Det er en af de mest almindelige seksuelle fantasier, som mange både piger og drenge har. Når det så er sagt, så er der ikke helt så mange, som rent faktisk udlever fantasien. Det har nok ikke noget at gøre med, at man ikke har lyst til en trekant - men det er måske lidt svært at organisere. Det er nemlig ofte par, som inviterer en tredje person med sig i seng og har en trekant. Så som regel skal man altså enten selv være i et forhold med en partner, som også har lyst til at prøve en trekant - og ellers skal man være den tredje person, som bliver inviteret i seng med et par.
Derfor plejer det også at være nogle lidt ældre voksne, som har en trekant, fordi de som regel er i et etableret parforhold. Nogle ældre par bruger det måske også som en måde at "friske" deres parforhold lidt op og gøre sexlivet spændende. Men der er helt sikkert også unge, som har trekanter.
Jeg kan se, at du har en alder, hvor onani og sex måske stadig er lidt nyt, og hvor du er ved at finde ud af, hvad du tænder på. Derfor synes jeg, at du skal lade fantasien være fantasi for nu. Jeg tror, at det er vigtigere for dig at finde dine egne seksuelle grænser, inden du kaster dig ud i at have en trekant. Jeg ved ikke, om du måske har en kæreste, men det kan være, at dét ville være et godt sted at starte i forhold til at udforske dine seksuelle grænser, andre lyster og fantasier. Hvis du ikke har en kæreste, kan du også udforske dine seksuelle lyster ved at onanere.
Grunden til, at jeg tænker, du skal vente, er, at man hurtigt kan komme til at overskride sine egne grænser, hvis man ikke er 100 procent afklaret omkring dem. Derfor kan det være bedre at vente lidt, se tiden an og prøve nogle andre og mindre ting af, indtil man føler sig helt klar.
Derudover kan følelser som jalousi og usikkerhed spille en stor rolle i forhold til, om man har lyst til at have en trekant i sit parforhold. Det kan være, at man selv eller ens partner bliver jaloux af at se sin elskede med en anden. Det kan også være, at det vækker en usikkerhed i en selv eller ens partner, hvor man kan blive i tvivl om, hvorvidt man kan tilfredsstille sin partner seksuelt. Og nogle gange opdager man måske først bagefter, at nogle af de her følelser er til stede.
Jeg tror, at nogle af de her følelser - eller frygten for, at de skulle opstå - kan være med til at afholde nogle par fra at udleve deres fantasi om en trekant, fordi de kan være ødelæggende for et forhold. Også hvis man er den "tredje" person i en trekant, kan det være svært at stå i midten af, selvom man ikke er en del af parforholdet. Derfor tror jeg også, at det kan være en god idé, hvis du gør dig nogle overvejelser om, hvordan du tror, det vil være for dig. Så kan du måske bedre vurdere, om det skal blive ved fantasien, eller om det er noget, du godt kunne tænke dig at prøve en dag, når du er blevet lidt ældre.
Jeg håber, at jeg fik svaret på dine spørgsmål. Hvis du har flere eller andre spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive herind igen.
De bedste hilsner
Marie