Transkønnet og efterskole

brevkassespørgsmål

Transkønnet og efterskole

brevkassespørgsmål af
Night
15 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

Hej cyberhus

jeg er startet på efterskole i sidste uge og jeg er transkønnet (ftm) og jeg er kommet ud til min bedste veninde og mine online venner og det er rigtigt svært for mig at gå på efterskole med den hemmelighed fordi 1. Værelserne er delt op piger sammen og drenge sammen 2. Når vi skal gøre nogle aktiviteter og vi bliver delt op i piger og drenge er det svært for mig for jeg skal jo gå ober til pigerne for det er det der er forventet af mig. Og det er jo bare generelt svært at være en dreng der lever i en piges krop.

jeg vil rigtig gerne have nogle råd til om jeg burde komme ud på efterskolen og hvis ja, hvordan jeg burde gøre det. Sådan først til mine værelseskammerater eller til nogle af dem jeg er tætte med eller om jeg skal vente til jeg kommer ind i skoleåret.

Det her er virkeligt svært for mig.

Tak på forhånd.

Svar:

Hej med dig :)

Det er så godt at du skriver så du ikke går med alle dine tanker alene. Det lyder ikke nemt at være en dreng i en piges krop og slet ikke nu hvor du er startet op på en efterskole hvor der der er en del kønsopdelt. Derfor tænker jeg at det er en god ide at få åbnet op, så du ikke går med den 'hemmelighed'. Du skal ikke gå og skjule hvem du er. Der er i dag meget mere åbenhed omkring det at være transkønnet, end der har været før i tiden, og der er mange muligheder for at få hjælp og støtte til at komme ud. Du kan for eksempel prøve at kigge lidt her og her. Det er ofte lettere at springe ud online, men det er vigtigt, at man også kan være sig selv IRL, derfor tænker jeg, det er vigtigt, at du får snakket om det. Jo flere der ved det, jo lettere bliver det.

Måske du har en kontaktlærer, der kan hjælpe dig? For så tror jeg at det er et godt sted at starte med at få det fortalt og drøftet, for måske du skal bo på værelse med en dreng i stedet og deltage i drenge-aktiviteterne i stedet. Jeg er sikker på at du vil møde mange åbne arme, når du fortæller dem om hvem du er. De rigtige mennesker elsker dig for dig, ikke for dit køn. Måske hele "transkønnet-emnet" skal op til en morgensamling/fællessamling eller hvad I har fælles hele skolen, så det ikke er så mystisk og hemmelighedsfuldt, men noget alle hører om og får en forståelse for. Lige nu, er det nok et stort skridt, men med den rigtige støtte, kan du klare det meste.

Du skal ikke leve med den hemmelighed et helt år. Få åbnet op hurtigst muligt! Vær stærk og stå ved hvem du er :)

De bedste hilsner

Trine

Trines billede
Trine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål