Tilbagebetaling af større beløb

brevkassespørgsmål

Tilbagebetaling af større beløb

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Goddag,

Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke er helt sikker på kan besvares herinde, men jeg håber dog.

Jeg går i gymnasiet på sidste år og har derfor afslutning til sommer. Og som de fleste nok ved, så bliver det lidt anderledes end det plejer.
Ligesom alle andre, har vi forudbestilt - og betalt - for studenterkørsel rundt om i København. En tur som cirka har kostet 38.000 kroner. Som det ser ud nu, så er bliver turen aflyst pga. forsamlingsforbuddet og vi vil få vores penge tilbagebetalt (ifølge handelsbetingelserne), men vi har ikke fået noget at vide endnu.
Sagen er så den, at det er en enkelt person i vores klasse, som vi har sendt vores ratebetalinger til, og han har så sendt dem videre. Så han vil altså også modtage pengene igen når de skal sendes retur, og så skal han fordele dem.

Jeg havde et familiemedlem, som lavede lidt sjov med, at "dem vil han da bare have snuppet og drukket op på den lokale", så nu er jeg jo nærmest helt paranoid.
For jeg har da været opmærksom på, at hvis penge bliver sendt til en forkert bankkonto, så kan man ikke bare sådan lige få dem tilbage. Men det samme gælder vel ikke her?
Så mit spørgsmål lyder kort og godt: Er det overhovedet muligt for ham, at beholde de 38.000 hvis han ønskede dette? Eller er det alle os 29 elevers penge og vil være sammenligneligt med tyveri?

Svar:

Hej Anonym

Først og fremmest er det rigtig ærgerligt at I er nødt til at aflyse. Jeg håber I kan lykkes med at fejre hinanden på en anden måde, selv om det selvfølgelig ikke bliver det samme.

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over at den her tanke er opstået. Er den her klassekammerat sådan en der plejer at stjæle eller snyde, siden tanken sætter sig fast hos dig?

Nå, men hvis problemet skulle opstå, så er jeg sikker på at I, i fællesskab, kan dokumentere at der er lavet aftale om at I har samlet ind til turen, og at alle elever har indbetalt penge til din klassekammerat med henblik på at betale for kørslen. I må have en eller anden form for kommunikation, og selv hvis I ikke har så er en mundtlig aftale principielt også bindende. Særligt når en hel klasse kan bevidne aftalens indhold.

Så skulle han Omfinde på at beholde pengene selv, så har I en mulighed for at melde ham. Om det så er en "sag" som politiet ville gå videre med, er svært at sige.

Så jeg kan ikke give dig et klart og entydigt svar.

Jeg ville nu alligevel holde fast i at den her situation lyder ret usandsynlig med mindre den her klassekammerat er sådan en type der ville snyde alle sine kammerater og blive rigtig uvenner med alle andre fra klassen.

Gode hilsner Thea

Theas billede
Thea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål