Mørkebrun udflåde
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 der ikke har fået mestruation endnu.
Men jeg er begyndt at lægge mærke til at min udflåde er blevet helt mørkebrun næsten sort. Har læst at nogle piger har fået det op til menstruaktionen og det ikke er noget farligt, men blot noget homonforstyrrende.
Dsv er jeg blevet virkelig bange da jeg ikke har mestruaktion endnu, og har læst at det kan være fordi man er gravid eller har kræft... Har aldrig haft sex så er ikke gravid, men er bange for det kan være kræft, så er virkelig bange nu...
Hvad skal jeg gøre og ved i hvad det er?
på forhånd tak for hjælpen...

Svar:
Kære dig
Jeg kan berolige dig med at du ikke har kræft. Det er meget normalt at opleve ændringer i udflåd - særligt i forbindelse med sin første menstruation (som du selv skriver). Piger får menstruation når de er mellem 10-15 år, men gennemsnittet er omkring de 13 år.
Vores lægebrevkasse åbner igen d.14 august, og så er du velkommen til at skrive igen. Hvis du fortsat går rundt med stor bekymring, vil jeg også anbefale dig at snakke med din mor eller en anden mulighed er at ringe til din læge i telefontiden.
Kærlig Hilsen
Signe