Mine og andres meninger
brevkassespørgsmål af
anonym
13 år
Hej
jeg har lidt svært med at tænke, hvad jeg selv mener. Jeg tænker altid først, hvad synes de andre nu og synes de nu at det er underligt osv.. Jeg er lige startet i 7. Klasse og jeg kunne godt tænkte mig at gå med en lille smule makeup, men det der holder mig tilbage er, hvad alle andre synes. Det er ret svært synes jeg.. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej med dig.
Det er helt naturligt at være optaget af, hvad andre mener. Faktisk tænker langt størstedelen af alle mennesker over andres meninger eller hvad de mon synes om en. Det kan være godt at tænke over, hvordan man er overfor andre mennesker eller hvad de mon synes om en, for det kan hjælpe en med at huske at opføre sig ordentligt over for andre. Men andres meninger må helst ikke fylde så meget, at det styrer vores egne meninger, og det lyder til, at du er lidt nervøs for, om du er for optaget af, hvad andre synes.
Du er langt fra den eneste, som holder sig lidt tilbage for at se, hvad andre mener. Og det kan også være rigtig svært finde ud af, hvad ens egne holdninger er, og det kan godt tage noget tid, før man helt stoler på, at ens egne meninger, faktisk betyder ligeså meget som andres. For når man når dertil, så betyder det også, at man tør at gå imod andres holdninger, og det kan være svært. Men det er også sejt at turde at have sine egne holdninger og meninger!
Når man er i tvivl om, hvad man mener om noget, så kan det være meget rart at snakke med lidt forskellige om, hvad de synes om det. Fx i forhold til makeup, så kan du jo prøve at snakke med en veninde eller dine forældre om det, og høre hvad de tænker om at du starte med at bruge lidt makeup nu? Når du er i tvivl om, hvorvidt andre vil synes, at det du mener er underligt, så kan du prøve at tænke på, hvilken betydning det har? Gør det noget, at andre ikke er enige med dig - og hvorfor eller hvorfor ikke? Hvad vil der mon ske ved det? Hvis du har mod på det, så kan du jo prøve at øve dig ved at fortælle om din mening på et tidspunkt, hvor du får mulighed for det. Selvom du er lidt i tvivl om det, så prøv at kast dig ud i det. Det kan fx være i en klassediskussion om et emne eller i en samtale med nogle klassekammerater. Det kan være godt at prøve bare at sige sin mening (selvom du måske ændrer den på et tidspunkt), for at se, hvad der sker ved det. Selvom du er lidt usikker på, om det egentlig er det du mener, så får du oplevelsen med at se, hvad der sker, når du fortæller om din mening, og forhåbentlig er det ikke så slemt som du frygter.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille