Min stemme
brevkassespørgsmål af
Olle
15 år
Hej. Jeg er en dreng fra det sydlige København, som har en stemme, der "f*cker". I  de sidste 4 uger, i min sommerferie, har min stemme opført sig mærkeligt. Når jeg taler lavt, lyder min stemme normalt, men når jeg hæver stemmen, knækker min stemme, og der kommer en dyb, rusten lyd ud. Ligesom når man gør sin stemme dyb. Har døjet med det i snart 4 uger, og jeg vil gerne have en afklaring. Jeg er 15 år. Håber ikke, at det er alvorlig, og at jeg kan få en afklaring.

Svar:
Hey Olle
Man kan godt blive lidt overrasket, og måske endda lidt skræmt, når stemmen pludselig opfører sig mærkeligt. MEN...du kan være helt rolig. At din stemmer knækker over, er bare et udtryk for at din stemme er ved at gå i overgang, ligesom den helt naturligt skal gøre, som en del af kroppens udvikling. Det sker som regel når drenge er 14-16 år, så det sker "lige til tiden".
Det med at stemmen knækker over og er i overgang, kan tage alt fra nogle uger til nogle måneder. Det er umuligt at sige, noget helt præcist om. Det man kan sige er at stemmens udvikling plejer at følge kroppens generelle udvikling :)
Så du kan tage det helt rolig. Om nogle måneder tror jeg der er ro på din stemme igen. Så vil den nok have forandret sig, til at blive lidt dybere, men det her med at den knækker over, vil ikke ske så ofte mere.
Mange hilsner
Niels-Christian