Min kæreste lyver overfor mig!
brevkassespørgsmål af
Jas
18 år
Kære brevkasse
Jeg skriver fordi jeg har et stort problem som går rigtig meget ud over mit forhold og humør. Jeg har været sammen med min kæreste i 7 måneder, og selvom det virker som meget lidt tid, har vi det super godt sammen og er vildt trygge med hinanden. Jeg har hans koder til alt, fordi han selv har givet dem, vi har mødt hinandens familie og venner, og han behandler mig kort sagt som en prinsesse og passer på mig som guld. Næsten altid ihvertfald. Generelt har vi det rigtig godt sammen. Det skal siges han er 21 og har haft sine sjove tider. Her kommer mit spørgsmål og ergo mit problem:
Min kæreste lyver. Små hvide løgne, men der har nu været tre slemme tilfælde. Det skal siges at jeg pga tidligere forhold har ekstrem paranoia og trustissues hvilket han udemærket ved. Anyways: første gang han løj, skulle jeg med hans venner hente ham i bil og da han kom ind stank han af alkohol. En hverdag, om eftermiddagen. Jeg spurgte hvorfor fanden han drikker, hvor han lyver og nægter at han har drukket. Jeg kan seriøst se en cola flaske i hånden på ham der er LYSEBRUN så meget Rom der er i. Han bliver ved med at benægt, og det er faktisk det der gør mig vred. Ikke kun selve handlingen, men det at han lyver mig direkte op i ansigtet selvom det var SÅ tydeligt at han løj, både for mig og alle hans venner. Vi kom op og skændes og han indrømmede det tilsidst. Og han svor han aldrig ville lyve sådan overfor mig igen. Anden gang var vi nede i en parkeringsplads, og vi stod nogle piger og snakkede udenfor mens drengene sad i bilen. Da vi går mod bilen smider min kæreste en kop ud af vinduet, og da jeg går mod ham lugter han af alkohol. Vi spørger dem om de har drukket, og de benægter. Min kæreste indrømmer det så flere dage efter, at der faktisk var alkohol i koppen, undskyldte igen og lovede at fortælle mig sandheden næste gang. Igår finder jeg så ud af, at han har løjet om hvor han er, at han har siddet i en lejlighed med sine venner og røget hash og løjet om det direkte i mit fjæs- lige efter at have skrevet en roman om at han aldrig vil såre mig, og aldrig lyve eller gøre mig ked af det. Dette var grænsen for mig, og ville slutte forholdet med ham (havde ikke lyst, men følte jeg blev nødt til det). Fordi forstå mig ret, jeg har en grænse, jeg har selvrespekt og han skal ikke tro han kan lyve overfor mig også love han aldrig gøre det igen, også IGEN lyve. Også tro jeg altid tilgiver ham. Han har nu ikke sovet i snart 2 døgn, fordi han næsten tigger og beder mig om tilgivelse og om ikke at gå, græder, og lover at ændre sig fordi han åbenbart ikke kan se en fremtid uden mig. Det skal siges, at han SLET ikke er typen der græder normalt OVERHOVEDET han er meget stolt og stædig og ikke følsom. Det skal også siges at han virkelig indrømmer sin fejl og kan virkelig selv se sin fejl. Men jeg er træt af det, og gider ikke være dum og naiv, spilde min tid og blive endnu mere såret i sidste ende. Han virker til virkelig at fortryde sit valg, men er i tvivl, for det bliver svært at stole på ham nu. og et forhold uden tillid går jo ikke. Mit spørgsmål er egentlig, hvordan kan jeg beholde kærligheden mellem os nu hvor tilliden til ham er på tynd tråd, og er det muligt at have et forhold hvor min tillid til ham skal bygges op igen fra start? Er så forvirret, ved ikke hvad jeg skal gøre, vil ikke miste ham for jeg elsker ham rigtig højt. Han har også købt en forlovelsesring til mig, og jeg ved han holder af mig. Ved bare ikke om det er nok. Er der chance for at vores forhold holder? Eller lyder det som om alt håb er ude og jeg skal give slip på ham? I need some serious advice, håber i kan hjælpe mig på vej :( Og undskyld for den lange besked, gik vidst lidt for meget i detaljer. (Det skal lige siges, det kan godt være det lyder som småting at drikke og ryge, men det ligger ikke til vores kultur og vi er blevet enige om ikke at drikke medmindre det en vigtig begivenhed) (Uh og jeg er ude og rejse lige nu så vi kan ikke mødes)
Tak på forhånd
hilsen den forvirrede

Svar:
Kære forvirrede.
Jeg kan godt forstå, at du virkelig er i tvivl om, hvad du skal gøre, da det lyder til at din kæreste virkelig har svigtet dig, og du ikke føler, at du kan stole på ham. Det er altid svært at finde ud af, om nok er nok og man skal forlade sin kæreste, eller om man skal give ham en chance til. Der findes desværre ikke en rigtig løsning, men jeg vil komme med nogle tanker om det, du har skrevet, som du måske kan bruge til noget.
Det lyder til, at du elsker din kæreste højt, og at I har haft et rigtig godt forhold indtil din kæreste begyndte at lyve overfor dig. Det er rigtig svært at få tillid til en person, når de har løjet gentagne gange, så derfor kan jeg godt forstå, at du er tvivl om din kærlighed til ham er stærk nok til at overleve, at du lige nu ikke har meget tillid til ham. Nogle gange er kærlighed desværre ikke nok til at få et forhold til at holde, da det heller ikke er sundt hele tiden at være i tvivl om den anden fortæller sandheden eller hvad han laver. Men på den anden side kan mennesker forandre sig, og det kan sagtens være, at din kæreste holder hvad han lover, og stopper med at drikke i smug og lyve om det.
Jeg tænker på, om du mon har snakket med din kæreste om, hvorfor han skjuler, at han drikker, og hvorfor han overhovedet drikker så meget? Selvom jeg godt kan forstå, at du er vred på ham, så vil det måske være meget godt at prøve at forstå, hvorfor han gør som han gør. Måske ligger der noget helt andet bag? Nogen søger til alkohol, hvis de går igennem noget svært, fordi det kan være med til at få dem til at glemme alle de svære ting. Det kan også være fordi han prøver grænser af, eller noget helt tredje. Uanset så tror jeg, at det vil være meget godt at prøve at finde ud af årsagen til, at han drikker og lyver om det. For hvis han drikker pga noget andet, så kan det måske være svært for ham at stoppe med det før han har gjort noget ved det reelle problem.
Det lyder til, at din kæreste elsker dig højt, og ikke lyver for at såre dig, men nok fordi han ved, at du ikke vil bryde dig om det, han gør. Men det gør det selvfølgelig ikke okay at lyve overfor dig. Jeg kan desværre ikke give dig svaret på, om tilliden i jeres forhold kan genopbygges og om jeres forhold overhovedet kan holde, men jeg lægger mærke til, at du skriver, at du ikke vil miste ham, så derfor tænker jeg, at du måske skal overveje at give ham en chance til, men uden, at du igen føler, at du overskrider din egen grænse for, hvad du vil finde dig i. Det kunne fx være ved at give ham et ultimatum - fx at han skal søge hjælp til, hvorfor han drikker og lyver om det, og ellers vil du ikke jeres forhold længere. Jeg kan anbefale dig at kigge forbi netstof.dk, hvor din kæreste kan få rådgivning over nettet eller finde en fysisk rådgivning tættest på, hvor han bor. Du kan også som kæreste få hjælp og støtte til, hvordan du skal håndtere situationen. Det kan selvfølgelig også være et helt andet ultimatum, du giver ham, men på den måde vil der være handling bag ved hans ord, og så kan det være, at det vil være lettere for dig at få tillid til ham igen, hvis han rent faktisk handler på det, han siger.
Til sidst vil jeg sige, at du må mærke efter i dig selv, om det er for hårdt for dig at kæmpe for forholdet eller om det er det værd. I sidste ende er det vigtigt, at du har det godt, selvom jeg godt kan forstå, at det er svært at træffe beslutningen, og man ved ikke, om det er det rigtige valg, man har truffet før man har gjort det. Men du kan prøve at mærke efter, hvordan du har det, når du fx tænker på din fremtid - er han der sammen med dig? Hvordan får du det, hvis du tænker på, at du ikke skal se ham igen og at han ikke er en del af dit liv? Det kan være godt at prøve at snakke med nogen om det, du går igennem lige nu. Det kan være en god veninde eller et familiemedlem, som du har det godt med. Du er også altid velkommen i vores 1-1 chat, hvis du har brug for nogle flere råd. Nogle gange hjælper det at skrive tingene ned eller sige det højt for at finde ud af, hvordan man egentlig har det.
Jeg håber, at du snart får noget afklaring på, hvad du kan gøre.
Mange hilsner
Pernille