Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 5 måneder siden

Hej Cyberhus.

Jeg er en pige på 14 år, og jeg har nu haft min menstruation i ca. et halvt år.

Jeg ved, at de første 2 år af sin menstruation, vil menstruationen være uregelmæssig.

Men det er bare sådan, at jeg nu har haft menstruation i 3 uger, og jeg er bange for der er noget galt med mig og min krop.

Jeg har læst på nettet at det kan betyde sygdomme i kroppen osv, og jeg er utroligt bange for, at det ikke er normalt at have det i 3 uger.

Håber du vil besvare dette spørgsmål! :)

Svar:

Hej med dig

Når man får sin menstruation - og i det hele taget i forbindelse med puberteten - kan det være forvirrende og der kan dukke en masse spørgsmål op. Det er helt naturligt, da kroppen gennemgår en forandring, som godt kan indebærer underlige fornemmelser eller nye oplevelser. For nogle er det ikke noget, de tænker særligt over og for andre kan det fylde mere. Og det er helt naturligt, at man ind imellem må søge svar på noget, som undrer én. Derfor er det rigtig fint, at du skriver herind og spørger.

Det er helt rigtig, som du siger, at menstruationen kan være uregelmæssig i den første tid. Det er derfor normalt, at det kan svinge hvornår den kommer, og hvor længe den varer. Normalt varer blødningen i op til 8 dage. Du skriver, at du har blødt i 3 uger, og det kan sagtens hænge sammen med, at din krop er ved at tilpasse sig de omvæltninger, som en menstruation er. Og det er helt forståeligt, at du bliver bekymret over det - det kan være ubehageligt, når der sker noget, som man ikke kan kontrollere. Og du er bestemt ikke den eneste, som har oplevet det. Men det kan være svært at vurdere helt præcist, så for en sikkerheds skyld, vil jeg anbefale dig at tage forbi din læge og få tjekket, om alt er som det skal være. På den måde kan du få undersøgt det og få en professionel vurdering af situaitonen. Det kan generelt være en god ide, hvis der er ting, som man er i tvivl om eller forvirret over. Det kan der, som sagt, sagtens være i forbindelse med puberteten, som du står overfor.

Jeg vil sige, at du endelig skal skrive herind igen, hvis der dukker flere spørgsmål - vi vil meget gerne dele tanker med dig og give dig ord med på vejen. Det samme vil de i vores 1-1chat, hvor der sidder en rådgiver klar til at snakke. Derudover kan jeg anbefale hjemmesiden sexlinjen.dk, som både har brevkasse, telefonlinje, sms-rådgivning og chatrådgivning. Ellers håber jeg, at du får svar og dermed kan slippe lidt for bekymringerne omkring det hele.

De bedste hilsner fra Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål