Livet på nettet
brevkassespørgsmål af
Sille
16 år
Hej cyberhus. Jeg er en pige på 16 som har brug for af få svar på nogle spørgsmål jeg mødte verdens sødeste dreng hver for måneder/uger siden og efter få dage blev vi kærester og det var de bedste i mit liv. Men så gik det galt vi beskyldte hinanden for alle mulige ting og vi begge lige gode om det. Men jeg savner ham hver dag og kan ikke glemme ham, han betød alt for mig jeg ved godt det er dumt og finde kærester over internettet men jeg kunne jo ikke stå for drengen! Han var min øjne åbner!
Men hvad gør jeg nu når det slut..?
Håber virkelig i kan hjælpe mig, Hilsen pigen på 16

Svar:
Kære Sille.
Jeg er ked af at høre, at du er gået fra din kæreste - det kan virkelig være rigtig svært, og det er derfor også helt okay og helt normalt at være ked af det, og det er uanset om man har været sammen i lang tid eller kort tid. Derfor tænker jeg også at det måske kan være en god ide at "være i det", og at du tillader dig selv at være ked af det. Du skriver, at han betød virkelig meget for dig, og derfor er det også okay at give dig selv plads til at mærke efter. Hvis man gør det, så kan det nogle gange gøre det nemmere at komme på den anden side af smerten og slippe den igen. Så hvis du har lyst til at sætte en trist sang på eller se en rigtig tudefilm og få renset lidt ud, så synes jeg at du skal gøre det. Og det er også okay at gøre det igen om en måned eller et halvt år. De ting vi oplever er en del af os, og kan nogle gange vende tilbage, og så er det okay at give tankerne og følelserne den plads, de kræver.
Jeg tænker dog også at det er rigtig vigtigt, at man tager de gode ting med sig fra et forhold. Man lærer stort set altid noget af de forhold man er eller har været i, det kan for eksempel være, at man lærer noget om sig selv som person, eller hvad man ønsker i et forhold. Uanset så det er erfaringer, som man bare skal suge til sig, tage med videre og så se tilbage på de gode ting og gode minder og være glade for, at man har dem.
Til sidst så skriver du, at det er dumt at finde en kæreste på nettet, og selvom jeg ikke vil sige, at det er dumt, så vil jeg give dig ret i, at man skal tage sig sine forbehold, når det kommer til at møde folk på nettet. Folk kan udgive sig for at være mange ting på nettet, så det er vigtigt at have sin sunde fornuft og skepsis med sig, når man færdes på nettet. Så husk altid at passe på dig selv.
Men til allersidst vil jeg bare sige at, ja det kan være rigtig svært at komme over en kæreste og derfor også helt almindeligt at være ked. Jeg håber dog, at mine ord kan hjælpe dig lidt på vej.
Mange positive tanker fra Amanda