Kærester

brevkassespørgsmål

Kærester

brevkassespørgsmål af
Sofie
17 år
Oprettet 6 år 9 måneder siden

Hej.

Jeg har en kæreste som jeg har skrevet med i 4 måneder, og har været kærester i 2 måneder. Med en lille pause hvor jeg slog op med ham. Men fandt sammen med ham igen. Det har jeg så fortrudt lidt. Og grunden er nok lidt det at jeg godt kan lide hans bedste ven, og han har også følelser for mig. Men vi ved begge godt at vi nok ikke vil finde sammen, da han er en af min kærestes venner. Men var til fest med ham som jeg så godt kan lide, og vi endte med at kysse, og vi lovede hinanden inden at vi overhovedet ikke ville sige noget til min kæreste. Og det holder jeg selvfølgelig selvom jeg har det dårligt med det. Men har ikke fortrudt at jeg kyssede med ham. Har kun fortrudt det af den grund at jeg er sammen med min kæreste. Men ved seriøst ikke hvad jeg skal gøre. Ved at min kæreste har vildt mange følelser for mig og jeg har nok ikke så mange for ham som, han har for mig. Men hver gang jeg tænker på hans bedste ven for jeg helt sommerfugle i maven. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg kan jo ikke bare tage min kærestes gode ven..

Svar:

Kære dig

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du har brug for at få en andens syn på dit dilemma, og jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle gode råd. Det kan være rigtig svært at føle sig fanget i et forhold hvor følelserne ikke længere er til stede.

Først og fremmest så tænker jeg at du er nødt til at slå op med din kæreste. Selvom I ikke har været sammen så længe, så synes jeg at det er klart i dit brev, at du bare ikke har de følelser for ham mere, og jeg tænker derfor at det vil være synd for ham hvis han går rundt og tror at I er vildt forelskede, når I ikke er det. Du kom også til at kysse hans ven, hvilket er endnu et tegn på at jeres forhold nok egentlig allerede er stoppet - du har bare glemt at fortælle ham om det. Det er allerbedst at sige det til ham ansigt til ansigt, og jeg tænker at du skal fortælle ham at dine følelser har ændret sig, og at du er begyndt at have følelser for en anden. Om du fortæller ham hvem den anden er, er op til dig. Det vil gøre ondt på ham uanset hvad, men hvis du rigtig gerne vil arbejde mod at blive kærester med hans ven, så er det bedst hvis du er ærlig allerede nu. Jeg synes dog ikke at du skal fortælle ham om kysset. Det vil være unødvendig smerte, fordi han så også vil føle sig forrådt af sin ven.

Hvis du vælger at følge mit råd, så vil jeg også råde dig til at vente noget tid før du begynder at være sammen med hans ven. Giv ham lige mulighed for at være ked af det. Det er svært at sige præcis hvor længe der skal gå, men jeg tænker at du i hvert fald skal vente en måned. Du vil højst sandsynligt kunne mærke på ham (din kæreste) hvornår han begynder at være mere ovenpå. Du kan stadig godt snakke med vennen, men hold det til venneting/at lære hinanden at kende. Derefter kan du så begynde at snakke mere med ham vennen, og se om det vil være muligt for jer at få et forhold. Det lyder også til at han er interesseret i dig, men det kan ende med at han mister en ven, ved at forfølge sine følelser.

Det er ikke sikkert at det ender med at I bliver kærester, men jeg tænker at du, under alle omstændigheder, vil have det bedre som single lige nu end i et forhold hvor du ikke har følelser. Det vil også være det mest fair over for din kæreste. Hvad der så sker mellem dig og vennen, det vil tiden vise, og du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive herind igen eller besøge vores chat, hvis der opstår flere spørgsmål. Kærlighed er en mærkelig ting, og indeholder både vild glæde og vild tristhed. Det ene er ofte bundet til det andet, men hjertesorgerne vil blive mindre med tiden.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du vælger at fortælle din kæreste om at dine følelser har ændret sig. Det er jo allerede sket, og du må tage konsekvensen (at han bliver ked af det). Forhåbentlig kan I fortsætte med at være venner.

Kærlig hilsen

Signe