HJÆLP

brevkassespørgsmål

HJÆLP

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej. Jeg har lavet en stick n' poke midt på mig lår hvor der står HAHA. Det er over et ar jeg har fået pga selvskade. Min mor aner ikke noget til den her "tatto", og det skal hun heller ikke. Vil bare lige vide om der er andre der har gjordt noget ligeså dumt, og hvordan kan jeg komme af med det?

Svar:

Hej med dig

Du er bestemt ikke den eneste der har kastet dig ud i stick ´n´ poke, og du er helt sikkert heller ikke den eneste der har fortrudt det.

Først og fremmest tænker jeg det er vigtigt at du holder rigtig godt øje med om der kommer noget irritation omkring tatoveringen. Jeg ved ikke hvilke redskaber, og hvad for noget farve du har brugt, men der vil altid være risiko for infektion eller en allergisk reaktion. Hvis du oplever at den hæver, bliver rød eller varm er det vigtigt at du tager til læge. Tatoveringer som man selv har lavet, og særligt hvis de er lavet med ting der egentlig ikke er beregnet til tatoveringer, kan skabe problemer, og det er vigtigt at tage det alvorligt. Hvis der går betændelse i eller du får en allergisk reaktion pga den farve du har brugt, kan det blive til et åbent sår og i værste fald blodforgiftning.

Hvis du ikke oplever problemer med den, kan du til en start se tiden an. Alt afhængig af hvor langt du har fået farven ned i huden, er det ikke unormalt at en stick´n´poke faktisk forsvinder med tiden. Ikke hurtigt...men over måneder og år, kan de faktisk godt forsvinde af sig selv, hvis du ikke har stukket farven særlig dybt. Hvis den ikke begynder at falme og forsvinde selv, kan du vælge at få den fjernet med laser.

Jeg ved godt du nok ikke har lyst til at fortælle din mor om det her, og det kan jeg godt forstå. Men på den anden side kommer du til at gå, og konstant være bange for om hun opdager det. Det er vildt hårdt i længden, og derfor tænker jeg at det faktisk nok vil være det letteste for dig at være ærlig overfor din mor. Sig det som det er, og få taget snakken med hende.

Hvis det ender med at du får brug for lægehjælp eller hvis du skal have den fjernet med laser, vil din mor under alle omstændigheder få besked. Så i stedet for at gå og være nervøs, kan du komme det i forkøbet og selv tage styrringen.
Du fortæller at du lavede den over et ar fra selvskade. Er det et gammelt ar, eller selvskader du måske stadig?
Jeg tænker også det ville give god mening at få snakket med din mor, om det. Særligt hvis du stadig har det svært og selvskader.
Selvskade er som regel et udtryk for at man er rigtig ked af et eller andet indeni. Og den bedste måde at få det til at gå væk, er ved at få snakket om det, og få hjælp til at finde bedre og mere langtidsholdbare løsninger end selvskade.

HUSK. Hvis du oplever rødme, irritation/kløe og særligt varme fra tatoveringen. Så SKAL du få det tjekket hos din læge, så det ikke udvikler sig til noget farligt.

Mange hilsner
Niels-Christian