Bh spørgsmål.
brevkassespørgsmål af
Mian
13 år
Hej Cyberrhus
Jeg er ret ny i at gå i bh'er. Mit spørgsmål er: Hvor tit skal man skifte bh udover, når man træner sport?
Spørger jer da jeg bor hos min far(min mor døde da jeg var 7) og ikke rigtig har nogle andre at snakke med det om, og derhjemme kun er storebrødre, som helt ikke er sådan noget vi snakker om.
Håber i kan hjælpe ;-)

Svar:
Kære du.
Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg kan godt forstå, at det er noget, der kan være svært at tale med sin far eller brødre om. Så jeg synes, at det er rigtig godt, at du skriver herind til os.
Der er som sådan ikke nogen fast regel for, hvornår man skal skifte ens bh. Mange piger er ikke så gode til at skifte den, fordi den ikke nødvendigvis bliver beskidt eller lugter, og så kan man måske glemme, hvor lang tid man har brugt den samme. Men den sidder alligevel tæt på kroppen, så der kommer en del sved og bakterier på, så en god regel er at skifte den hver 5. dag. Når man vasker sine bh'er, så er det godt at gøre i en vaskepose, for at skåne bh'en. Det kan man købe i næsten alle supermarkeder. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at fortælle din far, at du har brug for noget særligt til at vaske dine bh'er i, men det kan være, at han slet ikke tænker over det, og sikkert gerne vil hjælpe dig med det, du har brug for.
Jeg kan forestille mig, at der nok kommer flere af sådan nogle spørgsmål her, som kan være svært at snakke med din far eller brødre om. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive her ind til os, men det kan også være, at du har en kvinde i din familie eller måske en kvindelig lærer, som du har det godt med, og som du kan spørge til råds eller snakke med? Nogle ting kan nemlig være nemmere at tale med en kvinde om, som selv har været igennem det samme og som måske forstår en. Hvis du ikke lige har en tæt på dig, som du kan snakke med, så kan det måske være en idé at fortælle med din far, at der bare er nogle ting som er svære for dig at snakke med ham om. For hvis der nu er noget, der fylder meget for dig, men som du har svært ved at sige til ham, så kan det være, at han måske selv spørger ind til det, så du ikke behøver at tage initiativ til at snakke med ham om det.
Det er rigtig hårdt at miste sin mor så tidligt, og noget der er svært at håndtere. Derfor kan det være rigtig godt at tale med nogen om det. Det kan også være, at det er noget du gør i forvejen, men hvis ikke, så kan jeg anbefale dig Børn, Unge og Sorg. Måske du kender dem? Her har du mulighed for at tale med en psykolog, eller du kan bruge deres onlinerådgivning til at snakke med nogen, der ved, hvad du går igennem, og ved hvor hårdt det er at miste sin mor. Du er selvfølgelig også altid velkommen herinde, hvis du har brug for nogle at tale med.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille