Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Sår i tandkødet
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har nu i lang tid haft problemer med at der kommer et sår i tandkødet. Det har været der før men, de forsvind efter ca 5-9 dage men denne her gang gør de overdrevet ondt og nu er det ikke et sår men to. Jeg har før været til tandlæge med det men de sagde bare de ville gå over men det har nu kommet og gået i næsten i et år og ved ikke helt hvad det er eller hvad jeg skal gøre med det. Min læbe føles helt hevet og jeg kan ikke røre men mund omkring der hvor såret er.

Svar:
Hej pige 13 år
Tak for dit spørgsmål omkring sår i munden. jeg kan godt forstå, at du er generet af dem og bekymret over, at der bliver flere og flere.
Nu er det jo en brevkasse, så det er svært for mig at kunne være sikker på, at jeg svarer dig rigtigt. Det ville nemlig kræve, at jeg kunne se hvordan sårene ser ud. Så jeg bliver nødt til at gætte. Men jeg er ret sikker på, at jeg ved, hvad det er.
Jeg vil tro, at du har det, der hedder "blister" eller "blæner" eller med tandlægesprog: "aphter". Sårene kommer typisk i forbindelse med, at man er på vej til at blive syg - eller er syg - eller lige har været syg. Det ligner en hvid plet med en rød kant omkring. Normalt er de runde, men hvis de er meget store, kan de godt være uregelmæssige i formen. Hvis de kommer langt inde munden kan det godt føles som om man har ondt i halsen og lymfeknuderne kan blive hævede. Lymfeknuderne findes inde under din underkæbe eller en 4-5 cm under øret og føles som små knuder, der kan være ømme, når du trykker på dem. Det kan være svært at synke. Hvis de sidder på tandkødet - for eksempel ude i kinden, kan det være svært at spise og snakke, fordi det svier og gør ondt, når kinden bevæger sig. Der er også nogen mennesker, der oplever at hele den side af hovedet, som blisten sidder i, gør ondt eller bliver overfølsomt.
De tager mellem 1 og 2 uger om at forsvinde og forsvinder altid af sig selv uden at man får ar af dem. Det er ingen slags medicin, der hjælper på dem.
Man ved ikke helt sikkert, hvorfor man kan få dem. Men man ved, at det har noget med ens immunforsvar at gøre - altså din krops forsvarssystem imod betændelser. Det er typisk når kroppens forsvar har travlt med at bekæmmpe for eksempel forkølelse, at de kommer.
Nogen mennesker får dem. Andre får dem aldrig. Nogen af dem, der får dem får dem tit. Andre ikke så tit.
De har en tendens til at komme de samme steder i munden hver gang. Men de gør det ikke altid. Jeg har selv nogen gange fået dem, når jeg har bidt mig i kinden. De smitter ikke - i modsætning til de herpes-sår, som nogen får på læben. Herpessår sidder altid udvendigt og de er rigtig smitsomme. Hvis du rører ved et sår med en finger og klør dig (for eksempel i øjet), risikerer du at de bagefter komer der. Men altså herpessårene kommer altid udvendigt.
Der findes ikke nogen behandling eller kur imod dem, men der er forskellige ting, man kan gøre. Og forskellige mennesker har forskellig gavn af det:
Den ene ting er, at det betyder noget, hvor godt du børster dine tænder. Jo renere dine tænder er, jo hurtigere går de væk igen, når de kommer.
Nogle oplever, at det hjælper (eller dulmer lidt) at smøre klorhexidin creme på eller at skylle med chlorhexidin mundskyllevæske. Det smager til gengæld rigtig besk.
Nogen synes det hjælper at bruge en tandpasta, der ikke indeholder sæbe. I så fald skal du bruge Zendium - eller kigge godt på tuben og se, om der står "Natriumlaurylsulfat" på indholdsstofferne - det er nemlig en slags sæbe, der udtørrer mundens slimhinder. Tandpastaen skal bruges hele tiden og der går op til 1/2 år før du ved, om det virker for dig.
Nogle oplever, at der kommer færre af dem eller at de varer kortere, hvis de hver dag spiser den slags vitaminpiller, der hedder "Longovital".
Du kan prøve at google aphter / blister / blæner og så kan du finde både beskrivelser og billeder af det og sammenligne med det du selv oplever.
Det rigtige råd til dig er at gå til tandlæge næste gang du får et af sårene og spørge dem om, hvad de tror det er. Du kan gå hen på den klinik, du hører til på, og sige det som det er, at du har noget inde i munden, der generer dig og som du gerne vil have set på. Tandlægerne er vant til at der kommer børn og unge og spørger om sådan noget, så det kan du sagtens gøre.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge