Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Usunde tænder?

brevkassespørgsmål

Usunde tænder?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 4 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 15 år.

Jeg har et spørgsmål omkring mine tænder, og hvad jeg fremadrettet kan gøre.

jeg har en spiseforstyrrelse, og sidste år var det rigtig slemt. Jeg kastede op og var rigtig dårlig til at børste mine tænder. Jeg ved det lyder rigtig klamt, men jeg er ikke specielt god til at få børstet mine tænder hverken morgen eller aften..

Jeg vil gerne rette op på det, men ved ikke om det er lidt for sent, og om der er noget specielt jeg kan gøre for det?

Har lidt på fornemmelsen at noget af det yderste er røget lidt af med tiden eller hvad det nu er der sker. Jeg vil dog også sige at det kunne vidst være værre end det er.

På forhånd tak for hjælpen!

Svar:

Hej Pige 15 år

Tak for dine spørgsmål om dine tænder og spiseforstyrrelsen. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om dine tænder har taget skade.

Du vil gerne vide, hvad du fremadrettet kan gøre for at beskytte dine tænder. Og jeg læser det sådan, at du stadig har en spiseforstyrrelse - og at den handler om, at du kaster op.

Derfor vil jeg starte med at fortælle dig noget om, hvordan det kan skade tænderne at kaste op.

I maven har du en meget stærk syre - mavesyre. Hver gang du kaster op, så kommer syren op i munden. Syren er så stærk, at den ætser et lille tyndt lag af dine tænder. Det er normalt mest fortænderne i overkæben, det går ud over, fordi syren rammer fortænderne på vej ud af munden. Noget af syren bliver tilbage i munden og lægger sig for eksempel i det yderste lag af tungen - og når du så bevæger tungen rundt i munden, så får tænderne et lag syre mere på.

Så her kommer det første råd til dig: det er en god ide at skylle munden grundigt med vand, når du lige har kaster op. Det fjerner syren fra munden.

Når der kommer en stærk syre på dine tænder, går det yderste tynde lag af dine tænder i opløsning. Der skal mange ætsninger til for at fjerne meget af tænderne og for at skade dine tænder for alvor. Man kan ikke sige noget om præcis hvor mange. Hvor hurtigt du skader dine tænder kommer for eksempel an på hvor tit du kaster op, hvor længe du har gjort det, hvor stærk din mavesyre er og hvor godt dit spyt beskytter dine tænder. Du kan mærke effekten af syren bagefter ved at dine tænder mærkes ru, når du mærker på dem med tungen.

Og her kommer råd nummer 2: det er en god ide at vente mindst 1 time efter at du har kastet op, før du børster dine tænder. Årsagen er, at tandpaste indeholder et slibemiddel. Og netop når dine tænder er ru efter en ætsning, så sliber tandpastaen ekstra meget tand væk. Hvis du venter 1 time, så kan dit spyt nå at reparere en smule på dine tænder. Så det er faktisk godt, at du ikke har børstet tænder bagefter, derved har du beskyttet dine tænder.

Tandpasta giver ingen beskyttelse imod opkastninger. Der findes heller ikke noget andet, du kan gøre, som kan beskytte dine tænder.

Hvis dine tænder har mistet meget af det yderste lag, så bliver de mindre, rundere i formerne og det er typisk, at fortænderne bliver "gennemsigtige" i kanterne. Du skriver ikke noget om dette, så måske er dine tænder ikke skadet særlig meget. Det er ikke sikkert, at det kan repareres på en nem måde. Måske er du nødt til at finde dig i, at du har skader på dine tænder resten af livet.

Jeg vil give dig et 3. råd, at booke en tid hos din tandlæge, at fortælle om din spiseforstyrrelse og at bede tandlægen om at se på dine tænder og vurdere, om der er sket skade. Du kan bruge den viden jeg har givet dig til at stille spørgsmål til din tandlæge. Det vil være en god ide at tage en voksen eller en veninde med, så I kan hjælpe hinanden med at stille spørgsmål og høre svarene, som tandlægen giver.

Hvis du går langt tilbage i brevkassen vil du kunne se en række andre spørgsmål og svar, der handler om børn og unge med spiseforstyrrelser - og som har haft samme bekymring for deres tænder, som du har.

Du skriver ikke noget om, om du får behandling for din bulimi. Jeg vil opfordre dig til at søge hjælp hos voksne du stoler på, hvis du ikke allerede får det. Jeg vil også foreslå at du besøger chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en voksen.

Held og lykke med både at komme ud af din sygdom og at undgå skader på tænderne.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål