Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvor tit skal man til tandlæge?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Niels. Jeg var sidst til tandlæge i marts måned. I maj fyldte jeg 18 år. Jeg er ikke blevet kaldt ind til et tjek siden, og nu er vi i december. Jeg troede egentligt at man blev kaldt til tjek-op hvert halve år, men det har jeg jo åbenbart misforstået... Hvor tit skal man til tandlæge? Og skal jeg gøre noget efter at jeg er blevet myndig? De sidste par gange jeg var afsted, fik jeg taget røgtenbilleder. Hvor meget koster det? Og hvad koster et normalt tjek-op? Håber du kan hjælpe mig - er rimeligt forvirret over alle de ting, jeg pludselig selv skal finde ud af... Tak.

Svar:
Hej Pige 18 år
Tak for dine spørgsmål, jeg kan læse, at du synes, at det er lidt bøvlet at blive ældre. Det har du helt ret i.
Du spørger hvor tit ”man skal til tandlæge”. Det er der jo faktisk ingen regler for. Der hvor jeg arbejder (Frederikshavn kommune) kalder vi sunde børn og unge til check hver 15.-18. måned. De børn og unge, der har problemer med tænderne – for eksempel danner huller – kommer tiere. Min anbefaling til de unge der bliver 18 er, at de fortsætter med at gå til deres nye tandlæge med samme mellemrum som hos os.
De halvårlige checks stammer tilbage fra en tid, hvor (stort set) alle mennesker (børn, unge, voksne) havde problemer med deres tænder og at det derfor blev anset for en god vane at få set tænderne efter tit – hvert halve år var det normale i mange år.
Hvis du hører til de unge, der ikke har problemer med dine tænder tænker jeg at et tandeftersyn årligt eller med 18 måneders mellemrum er fornuftigt.
Har du problemer med tænderne eller tandkødet kan det være fornuftigt at komme tiere. Ikke bare for at få set tænderne efter, men for at få fluorbehandlinger, tandrensninger, fulgt op på tandbørstning og tandtråd eller hvad det nu kan være, der skal hjælpe dig med at holde dig sund i munden.
Du skal – som du skriver – selv betale for dine tandlægebesøg, så jeg synes det er fornuftigt, at du selv er med til at bestemme, hvor tit du vil gå. Min anbefaling til dig vil være at tale med din nye voksentandlæge om det, når du møder ham eller hende. Og hvis tandlægen synes du skal gå hvert halve år, så tænker jeg, at så må vedkommende kunne begrunde det med, at det er noget specielt ved dine tænder eller tandkød, som kræver mere end normal opmærksomhed.
Jeg mener, at Sygesikringen har bestemt, at du kun kan få tilskud til 1 ”check” årligt. Det er af præcis de grunde, jeg har skrevet lige ovenover.
Så er det lige det det med at blive indkaldt 1.ste gang. Normalt vil din tidligere tandlæge have udskrevet dig til en ny tandlæge, som du selv har valgt. Og de vil normalt også have skrevet, hvornår du skal indkaldes. Hvis du ikke har valgt en ny tandlæge – eller ikke har fortalt din gamle tandlæge om det, kan de jo ikke skrive til den nye. Så må du selv kontakte den tandlæge, du har lyst til at gå hos.
En del af det du køber hos en tandlæge er der overenskomstpris på. De mest almindelige ydelser. Det vil sige du betaler det samme hos alle tandlæger for eksempelvis et eftersyn – nemlig 85 kr (til du er blevet 25 år) og 185 kr for 2 røntgenbilleder af kindtænderne.
Andre ydelser er der ikke faste priser på. Der skal din tandlæge fortælle dig, hvad han eller hun tager for behandlingen.
Og så kan der kan være forskel på, hvad forskellige tandlæger mener, du og dine tænder har behov for af behandling.
Men det vigtigste at holde fast i er, tænker jeg, at du selv må på banen. Du må vælge en tandlæge. Og du må tale med ham eller hende om dine tænder og se om I sammen kan finde ud af, hvor tit du skal gå og hvad du skal have gjort.
En måde at komme igang med det på kunne være at snakke med dine venner og kammerater, forældre og andre. Og høre om, hvordan det er hos deres tandlæge.
Og så kan du finde alle mulige links på nettet, hvor du kan blive klogere. Prøv for eksempel at google: hvad koster det at gå til tandlæge? Så får du en række steder med oplysninger.
Held og lykke med det!
Niels Hansen, tandlæge