Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ætset emalje?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg lider af bulimisk anoreksi, hvilket gør at jeg både sulter og kaster meget op. For noget tid siden, var jeg ved tandlægen, fordi det gør NAS når jeg drikker noget og nogle gange også hvis jeg spiser. `Det synger hele vejen ned i kæben og op i kraniet.Tandlægen mente ikke han kunne gøre noget ved det, men han sagde at jeg min emalje på tænderne var ætset så meget at den var blevet helt glat. Er det normalt? Er det farligt? og er det derfor, det gør ondt??

Svar:
Hej Pige
Tak for dine spørgsmål om ætsede tænder. Jeg kan godt forstå, hvis du er bekymret for dine tænder.
At det gør ondt i tænderne, når du drikker noget (jeg går ud fra at det er kolde ting?), kan godt være et af tegnene på, at du har mistet emalje. Dine tænder har en nerve inde midt i tanden. Når emaljen bliver tyndere er der kortere ind til nerven og så kan den lettere mærke, når du putter kolde ting ind i munden.
Det, at emaljen er blevet glat, er det første tegn man som tandlæge kan se på, at der mangler emalje. Det handler om at emaljen ellers har små uregelmæssigheder, som man kan mærke, når man kradser på tanden. Når de er blevet helt glatte, er det fordi der mangler et lag. Du kan sandsynligvis ikke selv mærke det, fordi forandringerne sker så langsomt, at du ikke kan mærke forskel på tænderne fra dag til dag.
Du spørger, om det er normalt. Og så ved jeg ikke helt, hvad du spørger til. Det er normalt, hvis man kaster meget op, at tænderne bliver glatte. Det er også normalt, at de bliver følsomme for temperaturændringer, når de mister emalje. Jo mere emalje man mister, jo mere følsomme bliver de.
Du spørger, om det er farligt. Ja på den måde, at det jo kan fortsætte med at blive værre, hvis du fortsætter med at kaste op. Tænderne får det værre. Nerverne får det værre. På et tidspunkt kan der også begynde at knække små fliser / kanter af fortænderne. Det er fordi tænderne bliver svage, når de bliver tyndere.
Hvis du holder op med gøre det, der ødelægger emaljen, sker der ikke mere ødelæggelse. Og tænderne vil efter nogen tid (måske så længe som ½ år) holde op med at være så følsomme. Men hvis de er blevet meget svage, kan der blive ved med at knække noget af og du kan altså blive ved med at få problemer med tænderne længe efter at selve ødelæggelsen er holdt op.
Din krop kan ikke reparere emaljen selv. Den emalje, du har mistet, kan ikke bygges op igen. Og din tandlæge har ret i, at han ikke kan hjælpe dig. Tænderne kan ikke repareres på den normale måde, som hvis der var gået hul i dem.
Hvis dine tænder fortsætter med at blive ødelagt, kan de på et tidspunkt repareres ved at lave kroner på dem. Det er dyrt og svært at få det til at holde godt, hvis tænderne får meget syre.
Jeg kan give dig et enkelt råd, der kan nedsætte hastigheden af ødelæggelsen:
Det er bedst IKKE at børste tænder lige efter du har kastet op. Og hvis du gør det, så lad være med at bruge tandpasta. Tandbørstning med tandpasta sliber et lag mere af, fordi nyætset emalje er ru og det er meget let at fjerne et lag mere. Skyl munden med vand i stedet for.
Og så skal du vide, at fluor ikke beskytter tænderne imod syreskader.
Prøv også at læse svaret til emnet ”For meget cola?” og længere nede på siden i Tandzonen er der svar til andre med bulimi/anoreksi, du måske kan bruge.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du skriver ikke noget om, om du er i behandling for din sygdom. Om du får hjælp. Det håber jeg du får. Og ellers vil jeg foreslå dig at bruge nogle af Cyberhus’s andre kontaktmuligheder.
Held og lykke med dine tænder
Niels Hansen
Tandlæge