Søvn

brevkassespørgsmål

Søvn

brevkassespørgsmål af
Night
15 år
Oprettet 4 år 2 uger siden

Hej. Jeg er en dreng på 15 og jeg har ekstremt svært ved at sove om natten og det er blevet lidt af et problem for mig. Jeg har over længere tid prøvet at lytte til noget musik og det virkede i starten. Nu gør det dog intet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg ved hvis jeg nævner det til mine forældre vil de bare sige jeg skal tage mig sammen men det er lidt svært.

Svar:

Kæreste du

Jeg er ked af at høre, at du døjer med søvnproblemer. Det kan være meget frustrerende, fordi ens dag bliver forstyrret, og man kan opleve humørsvingninger.  Jeg er ked af at høre, at du ikke er tryg ved at snakke med dine forældre om det, og derfor er det godt, du skriver herind og lufter dine tanker. Ens frustration over ikke at kunne sove, kan nemlig gøre det hele meget værre. Jeg vil forsøge at rådgive dig så godt, jeg kan.

Gad vide, om du ved, om der er noget bestemt, som gør, at du ikke kan sove om natten? Der er rigtig mange, som oplever søvnproblemer pga. eksemplevis stress, tankemylder, familieproblemer, kærestesorger eller at man ikke får nok at spise. Er det nogle ting, som du kan genkende? Mon der er nogle ting, der går dig på og som tænker meget over? Hvis du kan finde frem til, hvad det præcis er, at du ikke kan sove, er det også nemmere at forsøge at løse søvnproblemet. Det kan også være, at du bare ikke kan sove, og at der ikke er en bestemt grund til det.

I en tid, hvor vi bruger skærme rigtig meget, kan et godt råd være, at slukke for alle skærme ca. en time inden du skal i seng. Det vil sige ikke at kigge på telefon, computer eller fjernsyn en time, inden du skal sove. Det lys, som er i de teknologier, kan nemlig være forstyrrende, når kroppen skal slappe af og geare ned.

Jeg er glad for at høre, at det hjalp dig at lytte til noget musik, inden du skulle sove, men jeg er også ærgerlig over, at det ikke virker mere. Mon du har prøvet at lytte til afslappende meditationsmusik? Ofte har det en beroligende effekt, fordi der ikke er nogle stemmer i det. Andre ting, du kan prøve kunne være:

- At læse i en god bog: Der er mange, der finder ro ved at læse en god bog, fordi det afleder tankerne og gør én træt i længden.

- Afspændingsøvelser: Det er en form for afspænding af kroppen, som man laver liggende eller siddende og hvor der er en stemme, der taler til én. Meningen er, at man skal følge det, som stemmen siger. F.eks. hvordan man skal trække vejret, mærke kroppen osv. På Youtube findes der et hav af afspændingsøvelser. Måske er det en noget for dig?

- Tage et varmt bad: Et dejlig varmt bad kan være en god måde at afslutte dagen på og komme ned i gear, inden man skal sove

- Lytte til en lydbog.

Mon det er nogle øvelser, som du har mod på at prøve af? Hvis du fortsætter med at have søvnproblemer, tænker jeg at det vil være en god idé at snakke med en voksen. Hvis du ikke er tryg ved at snakke med dine forældre, har du måske andre voksne, som du kan snakke med? Bedsteforældre, mostre, onkler eller andet? Jeg tænker, at det kan være vigtigt at tale med en voksen, fordi de kan guide dig med at få hjælp, hvis du har brhov for det. Du er også velkommen til at skrive til os i Cyberhus' chat, så vi kan hjælpe dig på vej.

Med venlig hilsen,
Malou

Batesis billede
Malou fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål