Sår i røven

brevkassespørgsmål

Sår i røven

brevkassespørgsmål af
Bb
17 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Hej cyberhus. Jeg har for lang tid siden barberet mig runde omkring røv-hullet. Jeg tror at jeg måske har skåret mig en lille smule, men det er aldrig rigtig helet. Hvis jeg har været på toilettet og lavet nummer to mere end én gang på en dag, er det ligesom om at såret, eller hvad det er åbner sig igen. Det gør en smule ondt og der kommer en smule, meget lyserødt blod på toilet papiret, når det sker. Skal lige siges jeg fik det for over et år siden og ikke har barberet mig dernede siden, så det kan ikke være derfor det stadig er der. Bør jeg se læge?

Svar:

Hej med  dig.

Det kan bestemt ikke udelukkes, at du dengang i forbindelse med barbering har pådraget dig en rift i slimhinden omkring endetarmsåbningen eller i endetarmskanalen, der bliver ved med at revne og forårsage smerte og blødning i forbindelse med afføring. Enhver form for blødning i forbindelse med afføring bør undersøges af lægen, så det vil jeg anbefale dig. Der er mange årsager til gener fra endetarmen, som oftest er godartede, men for en sikkerheds skyld bør det tjekkes. Er der tale om en rift, så skal området have ro så den kan gro sammen. I den forbindelse er det vigtigt at holde afføringen lind ved hjælp af kostregulering og afføringsmidler samt grundig rengøring efter afføring. Evt. kan der være behov for at smøre området med en salve. Andre årsager til endetarmsgener kan bl.a. være hæmorider, udposning af endetarmsåbningens slimhinde eller i sjældne tilfælde også seksuelt overført betændelse i endetarmen og kræft.

Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. God bedring!

Mvh Tatjana

Tatjanas billede
Tatjana fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål