sår
brevkassespørgsmål af
mig
15 år
er en pige på 15 år som en dag blev rigtig rigtig fuld og skar over hele min krop med et barber blad virkelig dybt det et halvt år siden nu men mine ar er blevet virkelig tydelige nu og kigger på dem ver evig eneste dag kan ikke stoppe med at græde de er så grimme og gør mig så grim kan aldrig mere bade eller gå i shorts jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og gør min mor heller ikke det fylder virkelig meget for mig i verdagen og jeg fortryder det af hele mit hjerte når andre kigger på mig er det det eneste de ligger mærke til kan i hjælpe mig?

Svar:
Kære dig
Det er rigtig uretfærdigt, at en handling kan følge én helt fysisk - også for noget man kun har gjort en gang. Jeg kan godt forstå det må være frustrerende og ubehageligt at blive mindet om det både selv og hvad der føles som andres blikke.
Selvom det måske ikke er noget du har lyst til lige nu, så vil du godt kunne bade og gå i shorts igen. Der er rigtig mange mennesker, der har ar fra tidspunkter i deres liv, hvor de ikke havde det godt, og som stadig har dem til at minde dem om det. Der er også mange, der har ting ved deres krop, som de ikke bryder sig om, og som de måske endda skammer sig over. Men der er ikke nogen kroppe, der er forkerte. Alles kroppe er gode kroppe uanset hvordan de ser ud. Og tit når vi føler folk kigger på vores krop eller dømmer den, så gør folk det slet ikke - det er bare ens tanker, der er bange for at folk skal gøre det.
Mange af de kroppe vi ser, ser vi film, serier og på instagram. Der er de tit ret perfekte, og personerne ser også tit ud til at have nogle ret perfekte liv. Men selv mange af de personer har også ting ved deres krop de ikke er så glade for, rigtig rigtig mange mennesker er enormt usikre på sig selv og måden de ser ud på, og mange har også været igennem nogle svære ting - også selvom man ikke kan se det på dem. Der er derfor ikke nogen mennesker, der er perfekte - det er også vores forskelligheder og det uperfekte, der gør os til dem vi er.
Nu ved jeg ikke hvor præcist dine ar er eller hvordan de præcist ser ud, men der kan også være måder man kan gøre ar mindre synlige. Det vil jeg anbefale at du prøver at snakke med din læge om - også eventuelt muligheden for at snakke med nogen om dine ar, fx en psykolog. Men selvom det lige nu virker svært, så er noget af det bedste du kan gøre for dig selv, både nu og på længere sigt, at prøve at acceptere hvordan du ser ud. At kigge dig i spejlet og sige "Jeg er perfekt nok som jeg er - uanset hvad jeg selv eller andre siger". Hvis det er svært at gøre selv, er der helt sikkert andre der vil hjælpe dig - enten gode veninder eller venner, familie eller måske en psykolog. Og så er du også altid velkommen i cyberhus chatten.
Bedste hilsner
Agnete