Syreskader på tænderne
brevkassespørgsmål af
Julie
17 år
Hej. Jeg er en pige, der pt. er indlagt pga. spiseforstyrrelser. Pga. mange daglige opkastninger førhen, er min refluks svækket, hvilket betyder, at hver gang, jeg har spist, får jeg ligesom "opkast" op i munden, hvorefter jeg selvfølgelig bliver nødt til at sluge det igen. Problemet er, at det kan ske helt op til 4 timer efter, hvilket betyder, at det, som kommer op der, er helt exceptionelt surt. Jeg har konstant haft det i snart 1,5 år nu, og nu gør mine tænder så ondt, at jeg ikke kan tygge. Jeg har ingen udgang, så jeg kan ikke komme til tandlægen, og min behandler kan ikke få noget igennem med en, der kan komme ud til mig. Det er rigtig problematisk, da jeg jo selvfølgelig SKAL spise min mad - og med tvang selvfølgelig. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre, og jeg er også bange for, at de er helt ødelagte...

Svar:
Hej Julie
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret. Og jeg tænker, at som du beskriver din situation, så har du stadig din spiseforstyrrelse og det betyder at du måske skal være indlagt i lang tid. Jeg tror du spørger mig, hvad der kan gøres ved dine ømme tænder, men jeg er ikke helt sikker på det, så jeg svarer lidt bredere end det.
Mavesyre er en stærk syre. Og det betyder, at hver gang der kommer noget af den op i munden, så ætser den et lag af tænderne. Det, der går i stykker først, er det yderste lag på tænderne, emaljen. Den fungerer som et meget hårdt, slidstærkt lag, det både beskytter tanden mekanisk og temperaturmæssigt og kemisk - og det beskytter den nerve, der ligger inderst i tanden - og som er den, der kan mærke noget. Når emaljen bliver tyndere - eller hvis den er ætset helt væk - kan dine tandnerver bedre mærke alting - temperatursændringer, kemiske ændringer, tyggetryk. Dine nerver kan bedst lide ikke at kunne mærke nogetsomhelst - og sådan er det altså ikke mere for dig.
Der er ikke noget enkelt eller let at gøre ved dine tænder, som kan få det til at holde op med at gør ondt. Alt efter hvor ødelagte dine tænder er, så er det bedste du kan gøre at vente på, at det går over. Hvis du holder op med at få syre op i munden, så vil dine nerver trække sig tilbage inden i tænderne, så de mærker mindre og på et tidspunkt vil de ikke kunne mærke noget mere. Men det kan tage år før dine tænder holder op med at være følsomme.
Hvis dine tænder er meget ødelagte kan være nødvendigt at rodbehandle de tænder, hvor nerverne har det værst. Og det kan være nødvendigt at lave kroner på (nogen af) tænderne, for at få dem til at holde op med at gøre ondt. En kroner kan dække hele din tand og dermed kan nerven ikke mærke så meget og får det bedre. Kroner er dyre - 5-6.000 kr per tand. Og det kan være svært at vide, om det kan lade sig gøre - det kommer an på, hvordan dit bid er og hvor ødelagte dine tænder er - det kan du først finde ud af, når der er en tandlæge, der ser på dig. Men tandlægen er nødt til at bore noget af din tænder for at lave plads til kronerne - så det er store behandlinger og risikable behandlinger og det tager lang tid, hvis der er mange tænder med store skader.
Det er sandsynligvis ikke alle dine tænder, der har det lige skidt. Det mest almindelige er, at det går værst ud over fortænderne i overmunden - fordi det er der mavesyren rammer, når det kommer forbi på vej ud af munden. Og så kindtænderne i underkæben - fordi syren lægger sig imellem de små papiller, du har på tungen - og hver gang du bevæger tungen, så kommer der lige et lille lag syre mere til de tænder, tungen rammer. Så du kan være heldig at det kun er få tænder, der har problemer - men det er svært at kunne sige noget om det uden at have set på dig og det kan være svært for dig selv at kunne overskue, om de bare er nogle få tænder, der reagerer - eller om det er mange.
Men altså: behandling er noget, der tager lang tid og er dyrt og det kan være kompliceret, hvis det er mange tænder, der er ødelagt. Hvor de fleste dele af en menneskekrop kan gendannes eller reparere sig selv, så kan tænder ikke hverken gendanne sig eller reparere sig selv. Så har du ødelagt dine tænder meget, er det svært. Det er også svært hvis du fortsætter med at have din spiseforstyrrelse. Dine tænder kan ganske enkelt ikke tåle det.
Der er dog noget, du selv kan gøre, for at mindske den ødelæggende effekt af syren: Det ene er at skylle munden grundigt med vand med det samme hver gang du har kastet op eller hver gang du får syre op i munden. Det vil fjerne det meste af syren og fortynde det syre, der er tilbage i tungen. Den anden ting, du kan gøre er at vente mindst 1 time inden du børster tænder. Der er slibemiddel i tandpasta - og når du lige har haft syre i munden, er din emaljeoverflade ru. Hvis du børster tænder med tandpasta, slider du et ekstra lille lag mere af. Det er normalt ikke noget problem, men lige præcis når man har syreskader, er det et problem. Hvis du har brug for en anden smag i munden kan det være en ide at komme ganske lidt tandpasta ind i munden - eller tygge tyggegummi (sukkerfrit). Når man tygger tyggegummi laver ens spytkirtler mere spyt og det virker også forsinkende på syrens effekt. Og det hjælper ikke noget at skylle med mundskyllevæsker eller fluor - det er huller i tænderne, det kan virke på. Det er muligt, at du vil kunne få noget ud af at bruge en tandpasta, der er særlig beregnet til "følsomme tandhalse". Der er flere forskellige fabrikater, der har en særlig tandpasta til det. Sensodyne er - såvidt jeg ved - den med bedst effekt.
Jeg tænker, at du bliver nødt til at tale med dine behandlere om problemet med dine tænder og se om du måske kan få bevilget en ledsaget udgang til en tandlæge, så du kan få en vurdering af, hvor slemt det er med tænderne - og om der kan gøres noget midlertidigt. Og så vil jeg anbefale dig at følge mine 2 råd om at skylle munden med vand og undlade at børste tænderne lige efter du har haft syre i munden.
Held og lykke med at finde ud af det og også med at komme helt ud af din spiseforstyrrelse.
Niels, tandlæge.