Svært når man bliver er ekstra familie medlem men ny

brevkassespørgsmål

Svært når man bliver er ekstra familie medlem men ny

brevkassespørgsmål af
Mercedes
12 år
Oprettet 6 år 3 uger siden

Hej jeg en pige på 12 har en storebror på 18 han bor ikke hjemme mere og en lillesøster på 10 år vi bor hjemme men nu vi så fået 2 nye det plejebørn de 3 år og 8 år og så var vi i legeland og mig og min lillesøster hiver ham på 8 med op på en hoppeborg og det skal siges selv børn på 4 år og op prøver den alene men da vi siger er du klar til at suse ned bliver han mega ked af det og der var heldigvis en voksen med sit barn på den som får ham den anden vej ned til mine forældre og da vi kommer ned og siger om vi skal prøv noget andet siger han så han vil hjem hvilket vi ikke skal og min mor og ham finder et sted og sidder da han tydlig ikke syntes det sjovt sener ville han dog gerne prøve så længe mine forældre var der jeg troede ikke børn var sårn min lillesøster er da en vildbasse ja selv min plejeblillebror på 3 år han syntes det var sjov og lege der jeg os sagt det til mine forældre men de siger det okay forde nye oplevelser kan være svært for ham. Bare det forsvinder for han virker lidt baby agtig når han søger mine forældre og bare græder

Svar:

Kære dig,

Hvor er det fint, du skriver herind og er nysgerrig på, hvordan det kan være, at din nye plejelillebror reagerer, som han gør. Det viser, du er nysgerrig og bekymrer dig om ham.

Det lyder rigtig godt, at du og din lillesøster var så søde og gode til at lege med jeres nye plejesøskende i legeland.

Når man er plejebarn, så er det fordi, at man ikke kan bo hos sine egne forældre, og derfor er nødt til at bo hos en anden familie, som kan passe på en. Det er jo rigtig dejligt, at dine forældre har haft lyst til at være plejeforældre for de to plejebørn. Det betyder dog også for de to plejebørn, at de skal undvære deres egne forældre, og det kan jo være svært engang imellem. Måske har du selv prøvet at savne dine forældre i kort tid, selvom du kom hjem til dem igen?

Derfor kan det blandt andet være lidt svært, når der sker mange nye ting på én gang. Din plejelillebror oplever mange ting, som du skriver, at dine forældre også har nævnt. Han er kommet til et nyt hjem og han har mødt 4 nye mennesker (dig, din søster, din mor og din far - og evt. det andet plejebarn). Det er jo godt, at I har taget ham til jer, men det kan stadig være lidt svært, når der er mange nye mennesker, oplevelser og indtryk. Lidt ligesom hvis du har oplevet noget helt nyt en dag, så kan man godt blive lidt træt, men på en god måde. Sådan kan det også være for din plejelillebror, da det er rigtig mange ting på én gang, som ændrer sig for ham. Derfor kan en tur i legeland godt virke lidt voldsom for ham, og han kan derfor få brug for en pause og tryghed. Tryghed er også en vigtig ting, når man kommer et helt nyt sted og til en helt ny familie. Det kan tage tid at føle sig tryg, når man er hos nogen, som man ikke kender. Måske har du også prøvet at møde nogle nye mennesker, som du skulle lære at kende, før du kunne føle dig tryg ved dem.

Jeg tænker, at du kan se det som en positiv ting, at din plejelillebror har lyst til at være hos din mor. Det kan betyde, at han er ved at blive tryg med hende, og det vil hjælpe ham til at lære, at han godt kan lave nye ting, og at hun samtidig vil passe på ham. Det er forskelligt, hvordan plejebørn er, når de kommer til en ny plejefamilie. Men det er ikke unormalt, at de kan blive kede af det og opsøge de nye plejeforældre, som din plejelillebror også har gjort.

Du lyder som en god plejesøster og det er godt, hvis du fortsætter med at vise, at du gerne vil lege med ham, som du gjorde i legeland.

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller komme i vores chat og få en snak med en rådgiver.

De venligste hilsner

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål