SVAR NU HURTIGT!! KRÆFT!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
HEJ!!! DETTE SPØRGSMÅL HASTER SOM BAR’ FANDEN!!!!! Jeg har LIGE været til mr scanning og så har jeg fået en blodfarvet skønhedsplet!!!!!!! Er det modermærkekræft!!!!???? Jeg ved at den aldrig har været der før, da den ligger lige under mit øje altså ved starten af renden!!!! Og jeg bruger altid concealer der så jeg vil 100 p have bemærket den da den er delvist stor!!! Havde den ikke i går!!! HJÆÆÆÆLP

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå at du har været til MR-scanning og nu har opdaget en plet/modermærke under det ene øje.
Lad mig starte med at sige at det umiddelbart ikke lyder som kræft. Yderligere kan jeg slå fast at din nye plet/modermærke ikke har noget at gøre med MR-scanningen, da MR-scanningen laver billeder ved hjælp af magnetisme og ikke ved røngtenstråler. Der er således ingen kendte bivirkninger ved MR-scanninger, hvilket betyder at det ikke er farligt at få foretaget en MR-scanning, og at MR-scanninger ikke kan give kræft.
Modermærker er meget almindelige og man får typisk flere indtil man er ca. 40 år. Man skal selvfølgelig altid være opmærksom på sine modermærker, især når man opdager at der er kommet nye modermærker. Når man skal undersøge om modermærker kan være kræft skal man være opmærksom på følgende kriterier:
- Asymmetri - Ondartede modermærker er asymmetriske i modsætning til de fleste normale modermærker, der er symmetriske, således at den ene halvdel er som et spejlbillede af den anden.
- Grænse - Modermærkekræft har en typisk uregelmæssig og uskarp afgrænsning
- Farve - Modermærker med celleforandringer eller kræft har farver, der varierer fra rødbrunt til sort. Modermærkekræft har ofte en skinnende overflade
- Diameter - Modermærkekræft måler som regel over 5-7 mm i diameter
Udvikling - Vækst i modermærket.  Ondartede modermærker vokser typisk i størrelse over tid?
Det kan være svært selv at vurdere om ens modermærke ser normalt ud, derfor kan det være en fordel at få din læge til at kigge på det.
Jeg tror du kan være ganske rolig, men hvis du er nervøs for dit nye modermærke, så synes jeg du skal få din læge til at tage et kig på det.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du naturligvis velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge