Stresset for om jeg måske har det
brevkassespørgsmål af
Prabh
13 år
Hej.
I går så jeg en video på TikTok om noget med testikelkræft, personen i videon sagde at man skulle tjekke sine testikler en gang om måned (det har jeg aldrig gjort) så prøvede at mærke efter nogle buler, men følte ikke at der var noget. Personen sagde også at man skulle gøre det i badet, men jeg gjorde det bare i mit værelse (jeg skal nok også gøre det i badet) Tror symptomerne på det er smerte, men man kan også have det uden smerter (tror jeg) Er virkelig sikker på at jeg ikke har det, for så havde jeg lagt mærke til nogle symptomer, men jeg er en dreng som virkelig VIRKELIG tænker om små ting, altså ikke fordi kræft er en lille ting, men jeg er jo nok sikker på at jeg ikke har det, men det jeg mener er at jeg tænker virkelig meget på det. Og hver gang at jeg bliver virkelig nervøs går jeg til lægen eller Cyberhus. Det eneste jeg bare vil have er et "Ja, det er ikke farligt" lyder måske mærkeligt men jeg er bare sådan. Er lægen nødvendig? Jeg skal til lægen om omkring 1 uge for at tjekke noget andet, så hvis i ikke er sikre kan jeg også bare spørge lægen(:

Svar:
Hej med dig,
Godt at du skriver herind til os. Jeg kan godt forstå, at du er blevet bekymret efter at have set den her video, og at du derfor har brug for at nogen siger til dig, at der ikke er noget galt.
Der findes rigtig mange videoer og andet på nettet omkring sundhed og sygdomme. Nogle af dem er meget voldsomme i deres måde at forklare ting på og får måske ikke lige formidlet, at det er i sjældne tilfælde, at det de fortæller om forekommer – og så er det let at gå i panik. Det er ikke altid sundhedspersoner som står bag de her videoer, artikler eller andet, og derfor kan informationerne være helt forkerte, desværre. Derfor er det supervigtigt at være kritisk og prøve at trække vejret, hvis du ofte ser sådan nogle videoer og bliver nervøs for, om du fejler noget alvorligt. Nogen bliver så nervøse, at de pludselig kan mærke en masse symptomer, som der blev beskrevet, men som de slet ikke har lagt mærke til før, de så en video om det. Hvis det også er det, som sker for dig, så prøv at sige til dig selv, at hvis der virkelig var noget galt, så havde du også mærket det før, ligesom du også selv skriver. Kroppen fortæller os meget ofte, når der er noget galt, og selvfølgelig er det en god idé at være opmærksom på ændringer i sin krop, som f.eks. testiklerne eller brysterne, men heldigvis rammer alvorlige sygdomme som kræft sjældent unge, sunde mennesker.
Jeg er ikke læge, og kan derfor ikke garantere dig, at der ikke er noget galt. Vi har en læge brevkasse her på Cyberhus, men hvis det stadig fylder for dig de næste par dage, så tænker jeg, at du skal vende det med din egen læge, når du skal afsted om en uge. Det vil jeg i øvrigt også råde dig til, hvis du i fremtiden står med spørgsmål om sygdom og symptomer. Måske kan det også give mening at tage en lille snak omkring den angst, som du let føler omkring dit helbred med din egen læge? Det kan være lægen kan give dig nogle gode råd til at håndtere det. Der er helt sikkert andre som dig, som bekymrer sig meget om og tænker meget over sygdom.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du finder ro og tryghed, så du ikke skal gå og være nervøs og bange.
Kram Ulrikke