Stadig påvirket af usundt forhold
brevkassespørgsmål af
Rikke
19 år
Hej :) Jeg fik min første kæreste i februar 2016 (var næsten lige blevet 17). Mødte ham til en fest, og vidste ingenting om ham i forvejen, og vi havde ingen fælles venner/bekendte). I starten var det virkelig godt. Vi havde det rigtig godt, og følte jeg kunne være mig selv. Som tiden gik kom der flere og flere skænderier, og fandt ud af, at han var MEGET besidderisk og jaloux. Det var et ret voldsomt for mig det hele. Selv mine forældre var bekymret. Vi slog så op i august måned 2016, hvor jeg var en del påvirket af, at have været i et så ubehageligt forhold. Efterfølgende har jeg også fundet ud af, at han løj om rigtig mange forskellige ting. Har b.la. haft kontakt til hans tidligere bedste veninde, hvor vi fik snakket om en masse forskellige situationer, hvor han b.la. havde løjet omkring, at hun skulle have prøvet på, at være sammen med ham imens vi var kærester og andre virkelig ubehagelige ting. Der gik lang tid hvor jeg egentligt havde mest lyst til bare, at nyde mit singleliv, men nu her lang tid efter, kunne jeg godt tænke mig noget seriøst med en fyr igen. Har set lidt til nogle hen over tiden, problemet er bare, at jeg virkelig let tit, ubevidst finder en ting eller flere ved fyren der minder mig om min ekskæreste og alt det dårlige. Jeg prøver, at lade være, men når jeg først har fundet noget, kan det være svært, at fjerne fokusset fra det. Min ekskæreste er også stadig noglegange i mine drømme hvor jeg f.eks. drømmer vi er kærester igen, men jeg virkelig ikke vil være det, og ligesom får den der fornemmelse af, at være bundet fast ved ham, og ikke kunne komme væk. Et andet eksempel er også, fra her i sommers hvor jeg så en fyr, som jeg virkelig var glad for. En nat drømmer jeg så om ham fyren, hvor vi skal til, at kysse og i det vi skal til, at kysse forvandler hans ansigt sig til min ekskæreste's ansigt. Er også noglegange "bange" for, hvis jeg f.eks. opdager et lille tegn på jalousi ved en fyr, at han er ligesom mit ekskæreste og sådan. Det er virkelig ubehageligt, at han åbenbart stadig påvirker mig.. Ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.. Har du/i måske en idé til hvad jeg kan gøre? Venlig hilsen

Svar:
Kære Rikke.
Det lyder til at have været noget af en omgang, så først vil jeg bare sige, at jeg synes, at det er rigtig stærkt gået, at du er kommet ud af det her usunde forhold. Det kan være svært, da man ofte stadig holder af den anden, men det er rigtig vigtigt, at man prioriterer og passer på sig selv, hvilket du har gjort, og det er så godt at høre!
Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over at det dog stadig påvirker dig, og du beskriver den her oplevelse af at være bundet. For det første så vil jeg jo gerne forsikre dig om, at du ikke er bundet til din ekskæreste. De erfaringer vi gør os i vores liv er nogle vi har med os fremover, men de behøver ikke være bestemmende for resten af vores liv. Du er din egen person, og jeg tænker, at det nogle gange kan være vigtigt at få at vide, at man har muligheden for at ændre elementer af sit liv, hvis man ikke trives med dem.
"Hvordan?" er selvfølgelig det svære spørgsmål, men jeg tænker for det første at det måske kan hjælpe lidt at øge fokus på de positive ting, som er kommet i forlængelse af det her forhold, selvom det i sig selv var en ubehagelig, voldsom og negativ oplevelse. Jeg tænker, om nogle positive ting for eksempel kunne være, at du faktisk er kommet ud på den anden side, og at du var stærk nok til at sige fra. At du måske kender dig selv lidt bedre i forhold til hvor dine grænser går, og at dette er erfaringer, som kan hjælpe dig med på sigt at finde et forhold, som du trives i. For jeg forstår godt, at du er bange for at ende i et lignende forhold igen, det, tror jeg, er meget normalt. Det, jeg tænker, er, at hvis du nogensinde finder dig selv i et lignende forhold igen, så vil dine erfaringer dog hjælpe dig med for det første at sige fra og komme ud af forholdet, fordi du ved at du kan og er stærk nok til det, men måske også at komme derfra tidligere, fordi du genkender advarselstegnene. Det, jeg altså prøver at sige, er, at selvom forholdet var ubehageligt og selvom at det er meget forståeligt, at det stadig påvirker dig, så tænker jeg alligevel, at du er vokset af oplevelsen, og det synes jeg gerne at du må klappe dig selv på skulderen over, for jeg synes virkelig, at du har været stærk og sej.
En anden ting jeg tænker måske kan hjælpe er simpelthen at snakke om det. Hvis du ses med en fyr, og du synes om ham, men de her tanker og drømme begynder at komme, så sig det til fyren som det er. Det at få snakket om det, tror og håber jeg, vil være en smule befriende, fordi det så ikke behøver at være en hemmelighed, men også fordi jeg tror det vil være en snak, som kan hjælpe dig med at fornemme, hvorvidt det er en fyr, som faktisk minder om din ekskæreste eller om det er en fyr, som vil behandle dig med den respekt, frihed og tillid, du fortjener. Og så tænker jeg også, at når tanken kommer, så lad være med at skubbe den væk med det samme. Giv den et øjeblik, hvor du faktisk tænker tanken igennem og måske prøver at se om du kan finde ud af hvorfor den kom. Spørg dig selv, om der er blevet sagt eller gjort noget, som du synes det var ubehageligt, og som kan have udløst det? Og hvis svaret så er ja, så tænker jeg, at det vil være helt fair at nævne det for fyren og snakke det igennem. Det handler selvfølgelig ikke om bare at lade tankehjulet køre og tænke alle de værste scenarier igennem, men jeg tænker, at det måske kan hjælpe at prøve at forstå tanken, når den kommer og deraf finde ud af, om den har noget bund i sig eller ej.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og at du møder en sød fyr, som vil have forståelse for dig og være god ved dig, for det fortjener du helt sikkert. Hvis du gerne vil have det snakket lidt mere igennem, så er du altid mere end velkommen til at kigge forbi igen her i brevkassen eller i vores anonyme chat!
Mange positive og varme tanker fra Amanda