Tager på uden grund!!!!!
brevkassespørgsmål af
Den forvirret teenage pige.
14 år
Hej jeg er en 14 årig pige som træner og tæller kcal, så jeg ved om jeg for får meget eller for lidt, og ønsker at få større muskler. Mit problem er at jeg startede med at veje 48,3 kg og var 162 cm høj. Nu er jeg vokset og er 164 cm høj, og har taget 3 kg på, så nu vejer jeg 51 kg. Så jeg besluttede mig for at tabe mig 1 kg, da jeg så gerne vil veje max de 50 kg, og tænkte at det ikke ville være noget problem for mig, at tabe 1 sølle kg. Mit problem er nu ,at jeg har taget 3 kg på igen og vejer nu 54 kg? Jeg har ikke spist mere end hvad jeg havde brug for, da jeg spiser mindre, så jeg ligger i kcalunderskud, og derfor undrer det mig, at jeg har taget på, da jeg ligger i kcalunderskud. Så mit spørgsmål er: Hvorfor bliver jeg ved med at tage på? Og vil det nogensinde stoppe? Jeg bliver kun større på maven og mere oppustet af at tage på, er så bange for at det ingen ende har. Det skal lige siges, at jeg vejede mig i dag, og fik menstruation i går, men da jeg før har mistet den, og den prøver på at blive regelmæssig igen, har jeg kun lidt pletblødninger. PS. Undskyld for den lange forklaring, håber i kan hjælpe mig. M.V.H. den forvirret teenage pige.

Svar:
Hej med dig,
Mange tak for dit spørgsmål. Så vidt jeg kan forstå har du forsøgt at tabe dig, men har i alt gået fra at være 162 cm høj og veje 48,3 kg. til at være 164 cm. høj og vejer 53 kg.
Ud fra din mail lyder det som om at sundhed og kost er noget du går meget op i. Det er i store træk en rigtig god ting, og noget du kan bruge resten af dit liv, men når det så er sagt, så skal skal man altid passe på at en interesse ikke bliver så dominerende at det næsten bliver en besættelse.
Når jeg som udefrakommende læge kigger på din højde og vægt og sammenholder den med den relevante vækstkurve (en kurve der angiver "normalvægt" overfor højde" for børn og unge fra 0-20 år) så ligger du præcis på gennemsnittet. dvs. din vægt og højde passer rigtig fint sammen. Det korte svar ville derfor være at du ikke skal være bekymret, for du vejer lige præcis det du skal veje.
Som ung kan ens vægt svinge meget, både fordi man vokser, men også fordi ens hormonniveauer ændrer sig. Du nævner at du netop er begyndt at få din menstruation igen, og det i sig selv kan betyde at din krop er ved at ændre sig, dine bryster bliver måske større, og din fordeling af muskler og fedt ændrer sig måske en smule. Det at din menstruation er begyndt at komme tilbage, og at din krop begynder at producere flere hormoner kan i sig selv resultere i svingninger og pludselige hop i vægten der nogle gange kan være frustrerende og kan gøre at man føler at man ikke helt kan kontrollere hvad der foregår inde i ens egen krop.
Jeg kan desværre ikke give dig noget enkelt svar på hvorfor du har taget nogle kilo på, andet end det er helt normalt at vægten kan svinge når man er ung, og at du på nuværende tidspunkt har en helt normal vægt. Hvis du bliver ved med at tage på i vægt, selvom du spiser normalt og dyrker motion, så synes jeg du skal besøge din læge, så vedkommende kan undersøge dig og evt. tage nogle blodprøver.
Til sidst vil jeg minde dig om at tallet på vægten er, som jeg har skrevet, kun et tal. Det er langt vigtigere at du spiser sundt, dyrker motion og har det godt med dig selv, end at du vejer under 50 kg. Vægt og udseende er noget der betyder meget for mange mennesker, men husk at du også skal være lykkelig og glad, og at jagten på den "rigtige" vægt ikke må betyde at du tilsidesætter din egen lykke, dit sociale liv og alle de andre ting som også er vigtige i livet.
Så, til sidst, bliv ved med at spise sundt, dyrk motion, og undgå at ryge, så er jeg sikker på at din krop nok skal blive som den skal være (uanset om vægten viser "det rigtige tal").
Jeg håber du kunne bruge svaret, ellers er du naturligvis velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge