Min tunge er gul og hævet.
brevkassespørgsmål af
Amalie
22 år
Min tunge har været hævet i flere dage og er nu blevet gul. Når jeg har en lang samtale kan det til sidst føles som om jeg har noget stukket ned i halsen så min gag-reflex næsten bliver sat igang, og jeg føler at jeg får kvalme. Det bliver svære og svære at tale, hvad kkan det være?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er generet af en hævet og gul tunge.
Det er svært at sige med sikkerhed hvad er uden at se det med egne øjne, men man kunne forestille sig, at det var noget lokal virusinfektion eller måske en svampeinfektion. Svampeinfektion er mere sandsynlig hvis du har astma eller lignende og bruger inhalationsmedicin.
Du kan prøve at købe noget desinficerende mundskyllevæske i håndkøb på apoteket, f.eks. klorhexidin. Hvis det ikke hjælper synes jeg du skal tage til din læge.
Ellers skal du være opmærksom på hvis du får svært ved at få vejret, får høj feber eller bare bliver meget skidt tilpas. Så skal du have fat i en læge hurtigt. Jeg tror nu ikke at det når dertil, men bare så du ved det :)
God bedring.
Med venlig hilsen
Morten