menstrunation
brevkassespørgsmål af
ronja
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år Mig og min mor har snakket om menstrunation og hun sagde at jeg nok snart fik det Jeg har fået bryster og hår forskellige steder tror du snart det sker og hvad sker der under ens første mens? hilsen ronja

Svar:
Kære dig.
Tusind tak for dit spørgsmål til brevkassen – jeg vil forsøge at svare bedst muligt. Jeg kan forstå, at du er interesseret i at vide, hvornår du får din menstruation og hvordan det føles første gang. Hos pigerne starter puberteten for det meste i 10-16-års alderen. Hos nogle piger starter den lidt tidligere, hos andre lidt senere, og dette er ikke unormalt. Puberteten starter, når hjernen udsender signaler, som får din krop til at producere det kvindelige kønshormon østrogen. Dine bryster begynder at vokse, du får hår under armene og omkring kønsorganet, og du vokser hurtigere end på noget andet tidspunkt ellers i livet - bortset fra da du var baby. Du bliver højere, og du tager på og får mere kvindelige former.
Herudovervokser og modnes æggestokkene, æggelederen, livmoderen og dit kønsorgan. Det er normalt at få udflåd. Dette er en mælkeagtig væske, som kommer fra din skede, og som smører slimhinden i skeden.
Det er svært at svare præcis på, hvornår du kan forvente din første menstruation. Man siger dog, at den første menstruation kommer mellem et til to år efter, at dine bryster er begyndt at vokse. I Danmark får piger deres første menstruation, når de er mellem 9 og 16 år og gennemsnitsalderen er 12,5 år.
En menstruationscyklus er det, vi kalder perioden fra 1. dag i en menstruation og frem til 1. dag i næste menstruation. Det varierer, hvor lang en menstruationscyklus er. Men for det meste er den på mellem 25 og 30 dage. At du har fået menstruationscyklus med månedlige blødninger er et tegn på, at din krop fungerer helt normalt og at du er i stand til at blive gravid og få børn. Menstruationen varer for det meste 3-7 dage.
Det tager normalt et til to år, før menstruationen bliver regelmæssig. Efter at du har fået menstruation for første gang, kan der gå op til flere måneder, før du får den næste gang. Dermed kan det være vanskeligt at vide, hvornår du får behov for et bind eller en tampon. Hav altid et par bind eller tamponer i din taske eller skoletaske.
Deter rigtig godt, at du allerede nu taler med din mor og menstruation. Hun kan være med til at give dig gode råd og købe bind. Det kan være godt allerede nu, at købe bind, så de er klar, når du får din menstruation. Det er ligeledes en god idé, at have et bind liggende i skoletasken, hvis den første menstruation skulle begynde i skolen. Alternativt kan du altid spørge en klassekammerat, kvindelig lærer eller sundhedsplejerske om at låne et bind.
Det er forskelligt fra pige til pige, hvordan det føles, at få sin første menstruation. Mange oplever, at de får ømme bryster nogle dage før menstruationen kommer. Nogle mærker næsten ikke menstruationen, mens andre oplever smerter i nedre del af maven eller lænden. Menstruationssmerter varer for det meste kun de første par dage af menstruationen og forsvinder så. Smerterne kan afhjælpes med fysisk aktivitet – fx en gåtur eller lign. Andre har gavn af, at anvende en varmepude som lindring. Nogle har så ondt, at de i forbindelse med menstruation må tages smertestillende piller.
Underhele menstruationsperioden dvs. 3-7 dage kommer der ca. 0,5 deciliter blod ud af skeden. Dermed er der tale om en relativ lille mængde blod, så man skal ikke være nervøs for, at det pludselig fosser ud af én midt i gymnastiktimen. Første tegn på menstruationsblødning vil oftest blot være en mindre blodplet i underbukserne eller lidt blod på papiret.
Jeg håber at ovenstående besvarede dit spørgsmål nogenlunde. Det er samtidig godt at tale med sin mor og veninder om det – flere af dem har sikkert for nyligt fået deres menstruation og fortælle deres oplevelse.
Ha’ det rigtig godt og pas på dig selv.
De bedste hilsner
Linda