Kløe og tørre skamblæber

brevkassespørgsmål

Kløe og tørre skamblæber

brevkassespørgsmål af
anonym123
17 år
Oprettet 6 år 9 måneder siden

Hej

Jeg har i lidt over 1.5 uge ca haft rigtig meget kløe ved både de indre og ydre kønslæber, og her på det sidste er det også blevet meger tørt dernede, faktisk så meget at det er som om huden (tror jeg det er) tørrer ind og skaller af, i sær på de indre kønslæber. Huden er også "sprækket" i begge sider mellem de indre og ydre kønslæber, fordi det er så tørt. Først troede jeg det bare vsr fordi det skete kort efter jeg havde haft mens, hvor jeg havde brugt tampon, mn det er der stadig.

Jeg har læst meget om det, og synes det lød som svamp først, men nu er jeg blevet i tvivl fordi det også er blevet så tørt og det skaller. Havde tænkt jeg ville prøve og købe sådan en canesten creme, og se om det kunne virke, for at gå til lægen er ikke en mulighed. Men hvad tror i det kan være?

Svar:

Kære dig.

Tak for dit spørgsmål til brevkassen - jeg vil forsøge at svare bedst muligt på dit spørgsmål.  Først og fremmest vil jeg gerne rose dig for at være opmærksom på din krop og din reagere på de forandringer, du oplever. Jeg kan forstå at du gennem de sidste knap 2 uger har oplevet kløe og tørhed omkring de ydre kønsorganer og er bekymret for hvad det kan være.

Kløe og svie omkring skedeåbningen og skamlæberne er en meget hyppig tilstand og kan have mange årsager. Huden omkring vores kønsorganer er meget følsom og området udsættes for hyppigere vask og påvirkning fra tøj end andre steder på kroppen. Af den grund kan selv beskedne påvirkninger medføre forbigående irritation.  Nogle af de hyppigste årsager er svampeinfektion, eksem, betændelse i skeden, seksuelt overførte sygdomme samt tynde og irritable slimhinder.

Der kan være tale om en form for eksem i huden – enten kontakteksem eller allergisk eksem, som oftest giver symptomer i form af kløe, rødme, små blærer og evt. afskalning af huden. Eksem kan skyldes overfølsomhed for sæber, trusseindlæg eller lign.  Måske du netop er begyndt at bruge en ny slags trusseindlæg, har skiftet sæbe, skyllemiddel eller lignende?

Èn af de klart hyppigste årsager til vaginal kløe er , som du selv nævner, en helt godartet svampeinfektion. Svampeinfektion i skeden er en hyppig tilstand - 55 % af kvindelige universitetsstuderende rapporterer mindst 1 lægediagnosticeret tilfælde. Bakterien kaldet Lactobacillus og en svampetype kaldet Candida albicans findes begge helt normalt i skeden. De lever i balance med hinanden og beskytter mod betændelse med skadelige bakterier og andre mikroorganismer. Normalt sørger lactobacillerne/mælkesyrebakterierne for et surt miljø, som holder den naturligt forekommende svamp i balance. Imidlertid kan forholdene i skeden ændre sig, så mængden af lactobaciller reduceres eller surhedsniveauet reduceres, og dermed kan svampen begynde at formere sig. Den voksende svampemængde skaber irritation og rødme i skedevæggen og ledsages af mild til kraftig kløe. Samtidig dannes et hvidt, klumpet udflåd, som minder om hytteost, men det lugter normalt ikke. Svampeinfektioner kan opstå efter brug antibiotika, ved behandling af andre sygdomme, fordi medicinen, som ødelægger sygdomsfremkaldende bakterier i kroppen, også ødelægger de normale bakterier, som findes i skeden.Nogle kvinder oplever netop svampeinfektionerefter menstruation.  Brug af tætsiddende tøj kan også ændre miljøet i skeden og øge risikoen for svampeinfektion. Prognosen er god, og sygdommen er helt ufarlig. Man bliver ofte rask uden behandling. Ved behandling vil en svampekur næsten altid hjælpe. Man kan købe svampedræbende midler (canesten) på apoteket uden recept til behandling af svampeinfektion i skeden. Men når der er tale om første tilfælde af svampeinfektion, vedvarende eller hyppige svampeinfektioner bør det altid vurderes af en læge. Lægen kan såfremt det findes nødvendigt tage en prøve af udflåddet og sende til mikrobiologisk undersøgelse for at sikre, at diagnosen er rigtig.

Bakteriel vaginose (bakteriel ubalance) er den mest almindelige form for skedekatar. Det er en forstyrrelse af balancen mellem bakterierne i skeden, hvor mælkesyrebakterierne forsvinder og derved stiger pH og den naturlige beskyttelse mod betændelse aftager, og andre typer bakterier vokser i stedet frem. Det mest almindelige tegn på bakteriel vaginose er tyndt, grå-gulligt udflåd, der kan lugte lidt fiskeagtigt. Der kan være irritation og ubehag i skridtet, men der plejer ikke at være voldsom kløe. Mange har slet ingen symptomer. Det er ikke nogen kønssygdom, men det ses hyppigere hos kvinder, der lige har fået ny partner. Faktorer, der generer slimhinderne og ødelægger den naturlige barriere mod betændelse, som f.eks. hyppig vask med sæbe og parfumerede produkter. Nogle oplever også bakteriel ubalance efter menstruation. Diagnosen stilles hos lægen og tilstanden kan behandles med mælkesyrebakterier i form af stikpiller eller antibiotika.

Det er desværre ikke muligt at stille en præcis diagnose uden at stille uddybende spørgsmål og lave en gynækologisk undersøgelse. Lægen har brug for at vide om der evt. er flere symptomer end kløe – f.eks. ildelugtende udflåd, har udflåddet ændret farve, er der svie ved vandladning, synlige hudforandringer og man har haft ubeskyttet sex mm. Det er vigtigt at kontakte læge akut såfremt man oplever feber og smerter i underlivet, da der så kan være tale om en infektion, som kræver antibiotisk behandling. Jeg kunne mistænke, at dine gener skyldes en helt fredelig svampeinfektion eller forbigående ubalance i skeden. Du kan sagtens prøve at købe Canesten creme og vaginal tabletter, som er et samlet sæt til behandling af svamp. Ligeledes kan man modvirke ubalance i skeden med mælkesyre vaginalkapsler som fx Vivag. Helt generelt er det vigtigt at undlade overdreven eller hyppig vask i skridtet. Brug olie eller intimsæbe, som hjælper mælkesyrebakterierne med at holde styr på mikrofloraen i din skedes sekret.

Dog vil jeg anbefale dig, at ringe/skrive til din læge og få en tid, da det er første gang, du har disse gener. Dine symptomer er problemer, som man ser meget hyppigt, som praktiserende læge og lægen er dermed helt vant til dette. Gynækologiske undersøgelser er en helt naturlig del af det at være kvinde og passe på sig selv. De færreste vænner sig til at skulle blotte underlivet, og specielt første gang kan være grænseoverskridende. Det er derfor vigtigt at være forberedt på, hvad det går ud på og hvad der skal ske. Det er vigtigt at man har tillid til lægen og mange kvinder foretrækker en kvindelig læge. En gynækologisk undersøgelse er en undersøgelse af ydre såvel som indre kønsorganer. Det er en god idé at gå på toilettet og tømme blæren inden undersøgelsen. Ved undersøgelsen skal man have bukser og trusser af og man kan med fordel vælge at have nederdel eller kjole på, så man undgår at føle sig mere nøgen end nødvendigt. Man kan tage sig mor eller en veninde med, hvis man har det bedst med dette. Lægen vil inden undersøgelsen fortælle, hvad der skal ske og vise dig instrumenterne. Når man ligger på briksen med benene i bøjlerne vil lægen først kigge på de ydre kønsorganer (kønslæber, urinrørsåbningen, skedeåbningen) – det tager kun et kort øjeblik. Herefter vil lægen kigge op i skeden ved hjælp af et såkaldt spekel, som føres forsigtigt ind i skeden og herefter åbnes lidt, så lægen kan se livmodermunden og slimhinden i skeden. Spekler findes i forskellige størrelser og lægen vælger ét som passer netop til dig. Denne del af undersøgelsen er også ganske kortvarig. Slutteligt vil lægen føle indvendigt med 1-2 fingre for at føle livmoderen og vurdere om der er forandringer i underlivet. Dette varer kun et ganske kort øjeblik og du kan herefter komme op og sidde og tage tøj på igen.  Undersøgelsen gør ikke ondt og det går nemmest, hvis man kan fokusere på at slappe af og trække vejret dybt ned i maven. Jeg håber ikke at denne beskrivelse har afskrækket dig – der er bestemt ingen grund til at være bange. Fortæl lægen, hvis det er første gang – så kan vedkommende sørge for at være ekstra forsigtig. Efter undersøgelsen får man vished om at alt er, som det skal være og passer på sin krop.

Pas rigtig godt på dig selv.

Venligst Linda

Lindas billede
Linda har svaret på dette spørgsmål