Vægttab og kcal
brevkassespørgsmål af
Kalorietælleren
15 år
Hej jeg er en pige på 15 år over de sidste par 5 måneder har jeg tabt ca 14 kilo. Jeg har tabt mig med ved at tækle kcal så jeg ville få er slags underskud og derfor tabe mig. Jeg har bare måske overdrevet lidt meget ved nogle gange at spise under 1200 kcal og nogle gange under de 1000. Her er mit spørgsmål så jeg har vidst nok ikke haft min menstruation i snart 2 måneder ca.
Det skal lige siges at jeg ikke ved om det er fordi at den stadig er uregelmæssig eller om det er pga den måde at jeg har/ lever på lige nu.
Og hvis hvad kan jeg så gøre for at få systemet til at fungerer igen.

Svar:
Kære du
Det er umuligt at sige om din manglende menstruation skyldes kosten/vægttabet eller om det er, som du selv siger, stadig lidt uregelmæssig.
Hvis man taber meget kropsfedt over kortere tid, eller motionerer rigtig meget kan man risikere at menstruationen holder op. Du skal altid også være opmærksom på om der er mulighed for at du kan være gravid.
Hvis det skyldes lav kalorie indtag er den eneste måde at få gang i systemet igen at komme højere op i kalorier and tag det mere langsomt med vægttabet. Det er altid godt at sikre at du spiser varieret kost og være ikke bange for sunde fedtstoffer.
Din krop skal stadig have lov til at vokse og udvikle sig færdig over de næste 3 år. Hvis du har brug for et råd omkring kostsammensætning, er der mange sygeplejersker ud hos praktiserende læger som kan vejlede dig. Pas godt på dig selv!
Mange hilsner
Lise