Kan jeg få blodforgiftning

brevkassespørgsmål

Kan jeg få blodforgiftning

brevkassespørgsmål af
Caroline
14 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Hej. Sagen er den at jeg i en skole time sad med en passer, jeg begyndte at kører spidsen af passeren det samme sted så der kom et lille hul I huden. Derefter to jeg en kuglepen og tegne på det lille sår. Det har været ømt siden og jeg er rigtig bange for at jeg er kommet til at lave en Stick 'n' poke og dermed kan få blodforgiftning.

Svar:

Hej,

Mange tak for dit spørgsmål.

Det lyder ikke rart at dit sår stadig er ømt, men jeg tror ikke du har fået blodforgiftning. Du er ung og rask, og blodforgiftning er ikke så hyppigt hos unge raske mennesker. Derimod tror jeg at dit sår godt kan være en lille smule betændt. Det at dit sår stadig er ømt kan tyde på at der måske er en smule betændelse i det. Du skal derfor opsøge din læge så vedkommende kan vurdere om du skal have antibiotika/penicillin.

Blodforgiftning er når bakterier eller vira befinder sig i blodbanen og derfor får kroppens immunforsvar til at reagere kraftigt. Blodforgiftning er en alvorlig livstruende tilstand og når man har fået blodforgiftning vil man få feber, ofte få et lavt blodtryk, føle sig svimmel og pulsen vil blive høj. Yderligere vil stedet hvor betændelsen startede blive varmt, rødt, hævet og ømt.

Der er derfor meget vigtigt at du holder grundigt øje med dit sår. Hvis såret er, eller bliver rødt, varmt, hævet eller ømt skal du kontakte en læge så vedkommende kan kigge på det. Du skal også gå op til din læge hvis du får feber.

Fremover vil jeg anbefale dig ikke at stikke dig selv med en passer. Det kan være farligt og give nogle livslange ar.

Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten, læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål